Ön Gökceada utanför Canakkale

En av de stora höjdpunkterna under resan i Canakkale var utflykten till ön Gökceada. En ö som tillhör Turkiet men som även bebos av greker. En ö som jag drömt om att f besöka i många år då jag hört mycket gott om den. Blev överlycklig när jag såg att det anordnades dagsutflykter dit varje helg under sommaren. Den utflyykten kostade runt 90 TL /person (c:a 200sek) men då ingår bara båt-och bussfärd och en guidad tur genom hela ön. Lunchen får man betala för själv men blir inte en så stor skillnad. 
 
Det blev en heldag med mycket intryck och upplevelser. Utflykten började med att vi tog båten över till Gökceada. Den turen tog ungefär en timme. Sedan fortsatte turen med buss och vi stannade till vid olika små byar där vi vandrade omkring och lyssnade till guidens berättelser. Jag älskar dessa vackra stenhus som ni ser på bilderna nedan. Ön bebos av både turkar och greker som lever sida vid sida utan några problem. Jag såg många grekisk registrerade bilar likaså skyltar på grekiska. Vi åt lunch på en restaurang som ägdes av ett grekisk-turkiskt par. Jag åt en god moussaka och sis kebab. Kul att få blada de olika matkulturerna. Maten är något dyrare än på land men det blir definitivtt inte hål i plånboken. 
 
Vill man bo på hotell här på ön så får man vara beredd på att betala en del för det är dyrt likaså att leva här. Hyrorna är skyhöga. Man kan säga att Gökceada lever på sommaren och sover på vintern. Folket som bor här lever på turismen.
 
Dagen avslutades med bad och avkoppling vid en strand som jag inte minns vad den hette men det var i alla fall skönt med ett dopp.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: