Resan till Sinop

Tiden bara springer iväg. På måndag börjar alvaret igen och jag har fixat alla böcker till denna termins kurser.
Känner mig glad och taggad. Roligt att få träffa alla kurskamrater igen.

Den 20 juni var det meningen att jag och min väninna skulle köra till Sinop med hennes bil men hon hade sedan en tid haft problem med bromsarna så vi tog bussen istället. Jag köptevåra biljetter på Trabzons stora busstation - OTOGAR - där det finns en del bussbolag att välja mellan. Jag valde Golden då jag kände till de sedan tidigare och de var billigast. Bara 50 TL (c:a 150kr) per person. Bussresan från Trabzon till Sinop tog 9 timmar. Man kan även ta sig till Sinop med flyg från Istanbul men jag rekommenderar alla äventyrare att ta bussen.

Vi hade en händelsefull bussresa. Vi körde igenom städer som Giresun, Ordu och Samsun. Mot slutet hamnade vi i ett enormt åsk- och regnoväder och var tvungna att stanna till vid en vägkant för att vänta ut det värsta. Det duggregnade när vi kom till Sinop och när vi checkade in på hotellet men sedan tittade solen fram.
Mer om det sedan

Rast i förorten Piraziz som ligger i Giresun

En fin moske i Giresun

En glimt av Samsun från fönstret

Vi närmar oss Sinop

Mysigt.....

Landskapet i Sinop....snart framme

Hackali Hoca Baba Yaylasi (högslätten)- TRABZON

En av sommarens stora höjdpunkter var utflykten till ett vackert ställe uppe i de turkiska alperna i Trabzon. Denna gång blev det Hackali Hoca Baba yaylasi högslätten som tillhör förorrten Düzköy. Ligger på ungefär 2500m m.ö. Vi var ett gäng glada tjejer som tog oss dit med bil en söndag i juni och vi hade tur med vädret. Soligt och fint.Ju längre upp man kommer i bergen desto mer minskar syret vilket också känns i öronen när man är på väg upp. Jag mådde lite illa men det gick snabbt över. Vi möttes av en fantastisk natur med blommor, djurliv och iskalla forsar. Vi åt god mat, dansade horon, besökte en vacker moske, grillade och mös tillsammans i grönskan. Innan vi körde hem gjorde vi upp en eld av kvistar och kottar som vi hittat i den närliggande skogen. En av mina väninnor kommer härifrån så tack vare henne fick vi uppleva ett par vackra platser som man oftast bara ser på vykort.

Ni är ett par stycken som frågat mig vilken årstid som är bäst för ett besök i de turkiska alperna och vill ni uppleva lika vacker natur som bilderna här nere så rekommenderar jag att resa hit i maj-juni. I juli månad släpper bönderna ut sina boskap fritt så de får beta och man samlar också in blommorna då de sägs ge mjölken en godare smak. Så i juli månad lär ni inte se lika mycket blommor som i maj-juni men det är vackert ändå. Vädret kan växla väldigt mycket häruppe så man får ha med sig en regntålig jacka eller kofta. När det gäller språket är det inte många som talar engelska men jag tror inte det ska vara några svårigheter att ta sig fram för folk är så hjälpsamma med sina gester. Att hyra bil i Trabzon kan kan göra direkt på flygplatsen. Det kostar mellan 150-200kr per dag för en vanlig personbil. Det finns även resebyråer runt om i Trabzon som erbjuder dagsutflykter till olika högslätter både i Trabzon och grannstaden Rize. De turkiska alperna lockar turister året runt och det finns något för alla. Trekking i bergen, rafting i forsarna, skidåkning på vintern, avkoppling och grillning på högsätterna och olika kulturevenemang.

Låter bilderna tala för sig själva...

Mys och avkoppling i Trabzon (juni månad)

Veckan innan jag och min väninna åkte iväg på vår roadtrip till Sinop (20 juni) hann vi med en hel del mys i Trabzon. Hade även bokat tid hos min frisör. Var rejält trött på mitt länga år så jag fick det avkapat. Vilken frihet hhahaha. Alltid kul med lite förnyelse. Balkong- och cafemys, härliga solnedgångar, shopping på TS Club och träff med nära vänner är alltid lika trevligt. Ville ta vara på varenda sekund under mina 7 veckor i Turkiet i sommar.

Balkongmys

Mezgit-fisk meny hos Murat Balik

Cafemys på Kahve Dünyasi som ligger vid Forum varuhuset

Kanuni-huset vid Ortahisar

Zagnos Vadisi fortsätter att utbyggas och historiska hus blir k-märkta

Atapark är ett ställe jag brukar besöka för avkoppling en varm sommardag

Efter 15 år med långt hår ville jag ha en förändring

Tjejgänget samlat,

Vackra solnedgångar får man inte för mycket av här i Trabzon

En hel del shopping blev det på TS-Club.....