Canakkale stad

Efter en lugn vecka i Kulu var det dags att ta bussen mot nästa äventyr. Jag och Atila tog bussen till Ankara en kväll i juli. han skulle flyga tillbaka till Sverige och jag skulle vidare till Canakkale för att möta upp en väninna. Två veckor av äventyr i denna fina stad väntade oss. Det tog 9 timmar med buss från Ankara. jag var framme framåt lunchtid och hotellet jag och min vänninna skulle bo på hette Helen Otel och låg perfekt i centrum. Hon hade redan checkat in och det var ett kärt återseende då vi inte setts på ett år.
Canakkale är en stad som jag velat besöka i många år, dels för den historiska biten och dels för den otroliga naturen runtomkring. Staden ligger vackert vid Marmara regionen och egeiska havet.

Hotellet låg nära strandpromenaden och alla reseagenturer som erbjöd utflykter till alla de platser vi planerat besöka. Efter att vi vilat en stund gick vi ut för att boka alla tänkbara utflyter. Efteråt blev det cafemys och en god lunch på ett trevligt hak som låg på en bakgata.

Här kommer en bildbomb från stadens centrum under de två veckor vi var där. Här finns allt man kan tänka sig och mysigast är det på svala sommarkvällar då staden vaknar efter en het dag där temperaturen sällan går under 33 grader.

Mer om utflykterna kommer i nästa inlägg.

En paus på Espresso House

Grillad majs

Glass i stora lass

Nere vid hamnen flockas reseagenturer som erbjuder trevliga utflykter.

Vi fick uppleva ett härligt åskväder som friskade upp luften ordentligt och temperaturen sjönk ett par dagar.

Den 15 juli var det många ute på gatorna. Årsdagen av kuppförsöket. Folk höll sig uppe ända fram till morgontimmarna. Själv gick vi tillbaka till hotellet  redan vid 23:00 tiden då vi skulle upp tidigt nästa dag för en utflykt.

En mysig bakgata

En del av stadens centrum.

Vi hittade ett underbart hak där vi åt flera gånger. Deras kyckling är fantastiskt god och det är billigt.

de flesta städer i Turkiet har sin egna inomhusbasar. Den i Canakkale heter Aynali Carsi och där säljs för det mesta souvenirer och krimskram. Så som det ska vara :)

Mer bilder från strandpromenaden.

Det finns en del fiskrestauranger vid strandpromenaden. Fisken är rätt dyr men det är det värd. Jag provade på deras brax och den var superb.

Ett annat cafe nere vid strandpromenaden.

det berömda klocktornet i centrum.

I Canakkale finns det ett Aqualand. Vi åkte dit två gånger under vår vistelse men vi tyckte inte så mycket om det då musiken där var alldeles för hög. Men vi passade på att bada mycket i poolerna då vi båda inte är så förtjusta att bada i havet.

Utsmyckning av elskåp. Häftigt.

Hotellet vi bodde på. Rekommenderas om ni kommer dit.