Dag 4 - På väg till Rize

Den fjärde dagen hade jag och Melek planerat en utflykt till Rize. Hon ville visa mig en utsiktsplats vid namn Dağmaran där man har utsikt över hela Rize stad. 
Jag har rest mycket i Rize men jag har inte varit uppe i Dağmaran. Vi hade tur med vädret. Hela 19 grader så det var bara att ta vara på det fina vädret. 

På väg till Rize stannade vi först till vid Sürmene då jag ville köpa ett speciellt yayla çayı hos min "te gubbe". Här har jag handlat sedan jag flyttade till Trabzon 2002. De säljer alla sorters turkiska teer och även hasselnötter. 


Här finns det mkt att välja mellan
Här kan man välja bland en hel del örtteer
Vacker moské i Sürmene
Moské i Çamburnu
Nu passerar vi förorten Of
Nu är vi i Rize stad och möts även av en fin staty föreställande en hök (atmaca)
Nu är vi på väg upp mot högre höjder. Vi körde igenom Rize stad för att komma dit
Älskar dessa gamla byggnaderna som finns överallt i hela landet

Kommentera här: