Den trevliga byn Tirilye i Mudanya (Bursa)

Tirilye var en by jag inte kände till när jag kom till Mudanya. Jag trodde jag var någorlunda påläst om Mudanya innan jag kom hit. Det var en nära vän i Ankara som tipsade mig om denna by och det skulle visst gå dolmusbussar dit väldigt ofta. När jag googlade på Tirilye märkte jag att dettta var ju en by helt i min smak. Historia hus, moskeer och vacker natur. Kamile nappade också på förslaget att åka dit. 
Så en förmiddag tog vi en dolmus till Tirilye. Den stannade precis utanför vårt hotell. På dolmusen börjae vi prata med en äldre dam som rekommenderade oss att gå upp till ett trevligt och berömt cafe/restaurang vid Tirilyes utsiktsplats som heter "Camli Kahve". Bussfärden tog ungefär 45 minuter. Vi var lite hungriga när vi kom fram så vi bestämde oss för att hitta Camli Kahve på direkten. Jag säger bara wow, vilket ställe. så himla mysigt med inredningen ooch den underbara utsikten över Marmarasjön. Detta är ett ställe där man även serverar öl, turkiska Efes, så det finns något för precis alla smaker. Jag och Kamile åt en lätt lunch som bestod av sucuklu yumurta, bröd och massor av te. Vi hade kunnat sitta där hela dagen och njuta av utsikten men vi ville även göra byn. Vi gick igenom trevliga gränder, besökte en moske, såg på gamla byggnader som har en histora i det Osmanska Riket och även en tid efter republikens födelse. Vi avslutade vår utflykt genom att frossa i Algida-glass på ett cafe nere vid strandpromenaden. Vi tog bussen tillbaka till Mudanya vid 17:00 tiden. 
 
Glömde att berätta att vi hade behagligt väder under hela veckan i Mudanya. Temperaturen låg mellan 28-30 grader hela tiden vilket är lagom.
 
 
 
Denna trevliga dam visade oss vägen till "Camli Kahve". 
 
Utanför detta cafe satt det ett par kvinnor och sålde hemmagjord paprika- och tomatpure. Kamile köpte två kilo och hon önskar så här efteråt att hon köpt minst 10kg. Godare pure har hon aldrig ätit säger hon :) Tyvärr glömde jag att ta bild på kvinnorna.
 
 
Ingången till Camli Kahve
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nere vid strandpromenaden i Tirilye
 
 
 
Trevlig byggnad med massa tingel och tangel :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: