En dag uppe i de turkiska alperna - Rize

 Detta är första gången jag är uppe i de turkiska alperna här i Rize på vintern. När jag såg att ett resebolag anordnade dagsturer upp hit hakade jag på direkt. Kostade 45tl (c:a 120kr) och då ingick bussresan och tebjudning på rastplatserna.
Jag fick reda på att det varit en snöfestival en vecka innan jag kom hit. Just nu var det lugnt och jag såg knappt några turister. Det var som i en saga att få vandra omkring här uppe, rå rofyllt och jag blev så upprymd när det var en restaurang som började spela Tulum  (liknar det skotska säckpipan fast ljudet är annorlunda). På sommaren brukar många alpstugor vara fullbokade men nu verkade det rätt tomt. Men det var kul att se att några restauranger erbjöd lunch. Åt en god köftelunch som tillagades på en vedspis. Trevlig och tillmötesgående personal. De ägde två alpstugor här uppe i Ayder. Fick deras kontaktinformation ifall mann i framtiden vill resa hit upp och stanna ett tag. 
Jag blev också fascinerad av alla enorma istappar som hängde ner från taken. Vackert men farligt om man inte har uppsikt över dem :)
Resan tillbaka till Trabzon började runt 16:00. Kändes om om jag blivit född på nytt här uppe. Lugnet gjorde mig avslappnad. Det kommer definitivt att bli fler reser hit på vintern i framtiden. 



























































































































Kommentarer:

1 Maria:

Oj så många fina bilder, ja det där ha de man absolut inte förväntat sig av Turkiet
Maria

2 Ladies Abroad:

Ser verkligen fint ut! Måste kolla upp.

3 Maria:

Så kul med snö i Turkiet! Även uppe i bergen på Teneriffa finns det snö just nu..!

4 Sussie:

Underbara bilder! De Turkiska bergen är bara så vackra...

Ha en härlig resa.
Sussie

5 Sanna:

Vilka vackra bilder :)

6 Floyd:

Har varit i Turkiet i 20 tals gånger men aldrig tänkt på landet på detta sätt riktigt bra bilder.
Floyd

Kommentera här: