Planering av Turkiet-resa sommaren 2017

Jag gillar att planera långt i förväg och ha något att se fram emot. Planerna för sommaren 2017 är nästan klara och naturligtvis kommer det återigen bli en långresa i det genuina Turkiet. Denna gången blir det ungefär fem veckor. Jag flyger direkt till Ankara den 20 juni och mannen kommer förhoppningsvis ett par dagar efter med tåg. Jag flyger tillbaka den 30 juli och slipper därmed den värsta hettan i augusti.
Det finns så många platser jag skulle vilja åka till men som alltid så har man både tid och resekassa att anpassa sig till. Denna gång kommer fokuset ligga på provinserna Ankara, Afyonkarahisar, Isparta och Canakkale. Atila åker nog först till Kulu en sväng men jag vill inte dit denna gång. 
 
Så här kommer resrutten att se ut. Tar bussen från Ankaras flygplats Esenboga till förorten Beypazari. Stannar en vecka. Därifrån bussen till Afyonkarahisar. Stannar en vecka. Bussen från Aftonkarahisar till Egirdir i Isparta. Stannar en vecka och till sist blir det en lång bussresa från Isparta till Canakkale som säker kommer att ta mellan 7-8 timmar. Det känns skönt att resmålen är nära varandra denna gång. 
 
Nu återstår det bara att boka hotell. 
 
 
Så varför just Beypazari? När jag för ett par år sedan flög mellan Trabzon och Istanbul tittade jag i Turkish Airlines tidning "Skylife" där man gjort ett reportage om Ankaras förort Beypazari och redan då bestämde jag mig att detta ställe måste jag pricka av i min Bucket-list för resmål i Turkiet. Husen påminner om dem i Safranbolu. De har en lång historia bakom sig och jag tänker berätta om dessa och förorten när jag väl är där.
 
 
 
 
 
Afyonkarahisar (tidigare Afyon) är också en vacker stad i centrala Turkiet som bjuder på vacker natur och gammal historia. Jag har åkt förbi denna stad många gånger under mina bussresor och har alltid fascinerats av det stora berget som sticker upp mitt i staden och den häftiga fästningen uppepå. Staden Afyonkarahisar är bland annat känd för sin goda grädde (kaymak) och marmor. Mer om stadens histora uppdaterar jag på plats. 
'n,n<§
 
 
 Även Afyonkarahisar bjuder på vacker arkitektur.
 
Nästa stopp blir i förorten Egirdir som ligger i provinsen Isparta bara två timmar från turiststaden Antalya. 
Här blir det för det mesta bara bad och avkoppling. Egirdir Gölü (sjön) är ett populärt badställe för många turkar som bor runtomkring och jag läste på nyheterna att även en del utländska turister börjat få upp ögonen för detta ställe. Ser riktigt mysigt ut.
 
 
 
 
 
Det sista stoppet i resa blir Canakkale. Ett ställe jag velat besöka i så många år men det har inte blivit av. En oerhört viktigt stad i Turkiets historia. Mellan åren 1915-16 utkämpades här ett fältslag kallat "Slaget vid Gallipoli" där bl.a brittiska och franska styrkor hade som mål att attackera Istanbul. De misslyckades totalt men många liv gick till spillo. Mer om detta när vi är på plats. Väl i Canakkale kommer vi även att åka över till öarna Bozcaada och Gökceada för att se oss omkring. Har hört att det finns en del resebolag som ordnar dagsutflykter dit. 
 
 
 
 Not: Bilderna tagna från TRT Avaz, rememberingletters.wordpress.com och Wikipedia

Kommentarer:

1 Cissi:

Inget Tabzon i sommar svårt att hinna allt. Du saknar väl Turkiet en massa kan jag tänka mig. Lite roligt att du som svensk flyttra hit från Turkiet för att leva med din turkiska man. Kul att läsa din blogg. Ha det gott

2 Cissi:

Inget Tabzon i sommar svårt att hinna allt. Du saknar väl Turkiet en massa kan jag tänka mig. Lite roligt att du som svensk flyttra hit från Turkiet för att leva med din turkiska man. Kul att läsa din blogg. Ha det gott

Svar: Cissi, det blir en resa till Trabzon nu i februari istället :) vill hinna se många nya platser i Turkiet. Ja du, jag vill flytta tillbaka men han har ju sina jobb här och trivs så jag får nöja mig med en lägenhet i Turkiet och resor dit. Vad framtiden kommer att säga vet jag inte men just nu gäller det att leva i nuet och vara lycklig. Kram och god fortsättning.
Sofie

Kommentera här: