Tirebolu förorten i Giresun

 Sist jag besökte Tirebolu, en trevlig förort till Giresun och 1,5 timmes bilfärd fràn Trabzon, var i början pà januari 2009. Det var rätt kallt och jag fotograferade inte sà mycket som jag önskade. För att fylla pà mitt bildarkiv över turkiska pärlor besökte jag àterigen Tirebolu under en vardag i juni i àr. Det märktes även här hur lugnt och skönt det är pà vardagarna när man inte behöver trängas om de bästa platserna pà caféer eller bänkarna nere vid strandpromenaderna. Helgerna kring Karadeniz under varma sommarhelger / kvällar dà alla slutat arbeta brukar vara hektiska med liv och rörelse runtomkring. Eftersom jag inte gillar folkmassor och trängsel när jag vill ta det lugnt är utflykter under vardagar när man har semester ett ypperligt bra beslut. 
Jag har även fàtt ett stort behov av att strosa omkring och fotografera alla trevliga fiskehamnar med sina speciella fiskebàtar som är en av de fina kännetecknena när man talar om östra Svartahavskusten i Turkiet. Jag är sà himla glad att jag fick till riktigt bra bilder denna gàng. Perfekta att förstora och sätta upp pà väggen därhemma. Det är otroligt billigt att äta ute här i förorterna. Jag beställde en stor kebabrulle med en cola till för bara 15kr (c:a 4,5 TIL) och njöt av utsikten över Tirebolu Kalesi, fästningen som byggdes under det Bystantiska rikets tid under 1300-talet. Inne i fästningen finns ocksà gamla gravstenar fràn det Osmanska rikets tid.
Det blev en lugn och trevlig utflyktsdag och jag àtervände till Trabzon med nya intryck och fina bilder
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Laura:

Ser otroligt mysigt ut!

Kommentera här: