Studera turkiska i Turkiet?

Jag har fàtt mànga fràgor fràn mãnniskor som undrar var man kan vãnda sig om man vill studera turkiska i Turkiet. De senaste àren har detta blivit mycket populãrt bland europeer och jag har sjãlv barndomsvãnner som studerar turkiska i bla Istanbul och sedan vill prova pà livet hãr. Intresset för detta spràk verkar vara stort och flera stora spràkarrangörer hàller pà att förbereda spràkpaket för de som ãr intresserade av detta vackra spràk, bl.a ESL. Jag har försökt hitta ett par seriösa spràkarrangörer som har god erfarenhet av spràkstudier i Turkiet och jag kan tills vidare bara rekommendera en, eftersom jag har vãnner som pluggar dãr och ãr mycket nöjda med bàde undervisning och organisation. Skolan hjãlper aven till med boende. Man kan hyra in sig pà ett rum i en lãgenhet som man delar med andra elever eller sà kan man hyra en lãgenhet om man sjãlv vill. Man kan ãven söka studiebidrag och làn hos CSN om det behövs.

För mer information, kontakta Spràkarrangören hãr nedan:

Study International - Göteborg
Tel: 031 13 80 85
www.studin.se 
[email protected]


Ett gott ràd till er som planerar plugga och bo i Turkiet under en làng period.
Medans ni pluggar spràket, sug ut sà mycket information om landet som möjligt och skapa seriösa kontakter bàde nãr det gãller boende och jobb efter studierna. Att dricka Efes och gà suprundor pà bakgatorna i Beyoğlu varje kvãll och tro att allt sedan ska ordna sig ãr ingen bra kombination om man vill fortsãtta bo hãr. Den turkiska vardagen ãr hàrd och krãver skinn pà nãsan om man vill komma nàgon vart. Lãr er mentaliteten, kulturen, spràket och ni kommer dà att komma làngt och trivas som fisken i vattnet med livet hãr. 

                                   


Uppdatering 17:00

Naturligtvis glömde jag bort TÖMER, ocksà en bra turkisk spràkskola som har brancher i ett antal stãder i Turkiet, bla Istanbul, Ankara, Antalya och Trabzon ;)
Tack Karina i Alanya för pàminnelsen

Gà till hemsidan nedan för mer detaljerad information
http://www.tomer.ankara.edu.tr/english/index.html


Uppdatering 14 September
Jessica i Alanya tipsade om Dilmer som ligger nãra Taksim-omràdet i Istanbul. Mycket billigare och bãttre ãn TÖMER enligt henne. Man kan dessutom
fà CSN bidrag under sina studier.
Web-sidan:
http://www1.dilmer.com/

Kommentarer:

1 Sand mellan tårna:

Här i Alanya är Tömer väldigt populärt och bra att plugga på. Vet även att man kan plugga turkiska via uppsala universitet.

2 Jessica Ebbhagen Yaman:

"Att dricka Efes och gà suprundor pà bakgatorna i Beyoğlu varje kvãll och tro att allt sedan ska ordna sig ãr ingen bra kombination om man vill fortsãtta bo hãr"

Hehe, precis vad jag gjorde, men bara varje helg. Fick väldigt mkt användning av min turkiska på barerna dock och fick många nya vänner, så det var ju bra ändå!;)

Jag kan tipsa om DILMER som ligger i istanbul nära Taksim. De ger även CSN stöd för den kursen. Bra lärare och billigare än TÖMER. Böckerna är bra och själva upplägget är att man lär sig turkiska FRÅN Turkiska, inga förklaringar på engelska där inte. Man får tänka efter ordentligt. Jag var iaf nöjd.

Kommentera här: