Recept: Sulu Köfte - Turkiska frikadeller


                               SULU KÖFTE - TURKISKA FRIKADELLER

   
Not: Bilderna tagna fràn internet


RÀVAROR 
1kg oxfärs/nötfärs
1/2 normalstort vattenglas med ris
3 st gullökar
3 st matskedar matolja
1 st kaffekopp (turkisk kaffekopp) vinäger
2 st teskedar svartpeppar, salt och kummin/kimyon (2 st av vardera)
3 st matskedar tomatpuré
2 st normalstora vattenglas varmt vatten

TILLAGNING
1 - Lägg nötfärsen i en djup skàl. Tillsätt det tvättade riset, svartpepparn, saltet och kummin i färsen och knàda runt med handen.
2 - Häll vinägret pà ett fat och doppa handen där efterhand som ni rullar köttbullarna.
3 - Finhacka gullöken och stek tillsammans med olja i en panna
4 - Tillsätt tomatpurén, svartpepparn, salt och de 2 glasen med varmt vatten i pannan med löken och rör om medan detta puttrar
5 - Tillsätt sedan i frikadellerna i pannan med tomatpuréröran och làt puttra tills röran fàtt en lite mörkare färg. Smaka av efter hand. Klart för servering! 
    

         
                

Kommentarer:

1 jag:

Tack för recepten...Det lär jag prova InsAllah!

2 Hej:

Har en liten fråga...tomatsalsan? Är det något du gör själv och kan dela med dig av receptet eller är det jämförbart med tomatpuré eller krossade tomater.

Ha det gott Monica

3 Emine Özkan:

Hej Har en fråga angående: normalt stort vattenglas. hur är vanliga glas för dig?

Ha det jätte bra och ska snart åka till undebara turkiet =) Emine

4 tobias:

Denna brukar jag äta när jag är i turkiet. sjukt gott. men min vän Ergen brukar ha chili paprika och potatis också. Tack för alla recepten. här ska lagas mat.

5 Anna Nordén:

Sitter nu mätt och belåten efter att ha lagat denna rätt, tyvärr hade affären ingen kummin men det gick bra ändå. Jag hade lite riven lök i köttfärsen och stekte även en grönpeppar med löken. Väldigt glad att jag såg din sida idag!

6 - ● Rebecca ● -:

OMG!



Som jag letat efter det här receptet, åt det alltid när jag bodde hemma från exet... men hans familj e ju från Kulu o där heter det tydligen topalak o inte sulu köfte.



Gud jag dör, detta måste lagas så fort jag e klar me min diet. haha

Kommentera här: