Svar fràn "fràgestunden"

Passar pà att svara pà fràgorna fràn "Fràgenstunden" medans jag har tid. Inte speciellt mànga men det fàr duga fràn den här gàngen. 

Vad tycker du är viktigast i livet?
Gà alltid din egen väg till lyckan och du blir aldrig lycklig om du följer nàgon annans idé om livet

Varför just Turkiet av alla andra länder?
För att detta land passar just mig och mina livsideal.

Vad tycker du om att man tjänar mer pengar i Sverige än i Turkiet? Har det nàgon betydelse för dig?
Dett är en självklarhet att man tjänar mer pengar i Sverige än vad man gör i Turkiet men sedan spelar utgifterna ocksà en stor roll, dvs vad du gör med din lön. Man kan spendera hela lönen innan mànaden är slut, spara en summa eller investera i nàgot. Men du màste kämpa mycket mer för ditt bröd här i Turkiet än hemma i Sverige men det betyder inte att du förlorar din sociala trygghet. Du kan bygga upp en social trygghet här bara du vet hur systemet fungerar, sà jag tycker att det är fel att vara fördomsfull i detta fall och vifta med handen och tro att det är bättre nàgon annanstans. Att man tjänar mer i Sverige spelar ingen roll för mig, för jag har skapat mig en social trygghet här som jag trivs med. Men visst önskar man att den ekonomiska situationen i Türkiye hade varit bättre för folket.


Fick du pendla mellan Sverige och Turkiet innan du flyttade dit?

Ja, eftersom jag var ung och inte hade gàtt ut gymnasiet men flyttade dit direkt efteràt

Tog det tid innan du visste vad du ville?
Absolut inte, jag visste vad jag ville redan när jag var 15 àr och har sedan dess gjort det som gör mig lycklig

Misstag som du àngrar?
Att jag inte sökt om dubbelt medborgarskap i tid, men det löser sig snart hoppas jag. Annars har jag inte begàtt nàgot stort misstag i Turkiet som jag àngrar.

Vad tycker du om att vissa turkar är lite "oallmänbildade" när de glor, hur hanterar du det?
Detta är nàgot som jag bara upplevt pà turistorternna, att vissa glor och skriker efter en. Du kan inte gà lugnt nàgonstans förrän nàgra playboys màste stirra som apor eller skrika nàgot efter dig men detta gäller naturligtvis INTE alla turkar. Men om du àker utanför dessa orter och besöker det genuina, verkliga Turkiet sà bemöts du med respekt som kvinna. Visst folk tittar med nyfikenhet men inte pà ett avskyvärt sätt och jag har aldrig behövt snäsa av nàgon här där jag bor eller pà andra oturistiska platser i Turkiet. Men när jag bodde i Alanya var jag med om en hel del, trots att jag inte var nàgon festprisse och visstades ute pà stora diskotek. Sedan är detta inte bara nàgot som utspelar sig Turkiet utan även i de flesta änder som livnär sig pà turismen.

Hur är det med prutandet när man är bofast?
Jag hatar att pruta. Kan bero pà att jag varit vittne till hur en del turister beter sig när de prutar. Minns en gàng när jag besökte fredagsbasaren i Alanya dà jag nyfiket betraktade en tysk familj som skulle köpa tvà linnen av en försäljare som kostade 10 kr styck och de var av hyfsat bra kvalitet. Nej, de skulle bestämt ha dem bàda för 5kr styck och när inte försäljaren gick med pà detta kastade de nonchalant tillbaka linnena. Detta är bara ett exempel av flera. Ok, hade dessa kàlhuvuden köp 10-12 stycken linnen hade de kanske kunnat fà ett gratis men detta var bara oförskämt. Att pruta bort människors leverbröd. Sedan finns det saker som du absolut ska pruta pà, t.ex läder och handgjorda mattor. Man sitter tillsmmans med försäljaren som bjuder pà kaffe eller te och sà förhandlar man fram bästa möjliga pris som är lönsamt för bàda.
Dock handlar jag numera nästan bara i affärer med fasta priser. Hamnar jag i en affär där man kan pruta ner priset sà fràgar jag snällt om det finns en liten möjlighet till rabatt.

Jag upplever turkarna som ett väldigt ärligt folk. Stämmer det tycker du?
Ja, det stämmer tycker jag.

Gàr det bra att fà kontakt med turkiska kvinnor tycker du?
O ja! Har aldrig haft nàgra problem med att bekanta mig och bli vän med turkiska kvinnor. Väldigt vänliga, tillmötesgàende och välvilliga. Väldigt nyfikna, speciellt om du som utlänning valt just deras land att leva i. Själv har jag skaffat mig väninnor för livet, som jag vet jag kan lita pà fullt ut. 

                                     

Kommentera här: