Recept: Etli bezelye tarifi - Turkisk ärträtt med kött

Av nâgon anledning sâ var min blogg lösenordsskyddad ett par timmar nu pâ eftermiddagen. Frâga mig inte varför men nu är problemet löst. Att lösenskydda bloggen vore det sista jag gör. Sâ oroa er inte :) Bloggen är tillgänliga för alla

                          TURKISK ÄRTRÄTT MED KÖTT - ETLi BEZELYE TARiFi

  


Not: Bilderna är tagna frân internet

(4 personer)

RÂVAROR
1 kg färska ärtor
250 gr nötkött
1 st lök
3 st tomater
3 st matsked matolja
3 st normalstort vattenglas vatten (typ Duralex glas som vi har i Sverige)
1 st dessertsked florsocker
2 matskedar tomatpuré
Salt

TILLAGNING
Skär köttet och löken i smâ bitar. Stek dessa i en kastrull tillsammans med lite olja
Skala tomaterna och skär i smâ bitar. Tillsätt dessa sedan i kastrullen och lât puttra ett tag
Tillsätt sedan ärtorna och lât puttra ett tag tills de fâtt en lite ljusare färg.
Tillsätt sedan vattnet, saltet, tomatpurén, florsockret och stäng pâ kastrullocket. Lât puttra tills köttet
och ärtorna blivit mjuka. Klart för servering.
(Det gâr även att ha potatis och morötter i. Finns mânga varianter pâ hur man lagar denna rätt)

                                       AFiYET OLSUN - SMAKLIG MÂLTID

Kommentarer:

1 Kina:

Hm? Ibland kan bloggvärlden leva sitt eget liv. Vet på metro förra året d hände nåt konstigt. Folk fick varandras inlägg utlagt på bloggarna. jag fick nåt om pizza;) Det där receptet ska jag prova nångång. Hur stora vattenglas? Teglas som mycket mäts i här? Trevlig kväll!

2 Anonym:

det va som du läst my mind :) precis denna maträtt hade jag lust att lära mig men hittade inget bra recept o nu när jag slog upp din sida så fanns den här :)



sagol :)

3 Birsen:

bu yemeyi barisa yapmaliyim! Tydligen är hans mamma expert på denna maträtt får se vad han kommer tycka om min ;-))

4 Jana:

hej!

vad kul att läsa din blogg:D

jag vill impa på min nya pojkvän,som är från Turkiet..Verkligen förtrolla honom med god turkisk mat,även om vi är i Sverige hehe..

Snor dina recept!

Ha det fint!

Kommentera här: