Sazova Parki - Eskisehir

Tillbaka igen efter ett långt avbrott. I dessa corona tider har det inte funnits mycket till inspiration för bloggande. Nu är det över ett år sedan jag var i Turkiet och det har tagit på psyket. Det är tur man har bilder och att se tillbaka på under tiden man rider ut denna underliga tid. 
 
Jag fortsätter att uppdatera från där jag slutade sist nämligen Eskisehir. Sista jag var här var år 2016 med min väninna. Sazova parken är ett perfekt utfyktsmål för alla smaker. Brukar kallas Turkiets Disneyland i folkmun. Sazova Parki är framförallt känt för sitt vackra slott med blåa torn. Första intrycket är att det är taget från seriernas värld men om man tittar på tornen så kan man se att de inspirerats från ett antal historika byggnader runt om i Turkiet. Bl.a Galata-kulesi (Istanbul), Kiz kulesi (Istanbul), Topkapi sarayi (Istanbul), Yivli kule (Antalya) och Ulu Kule (Mardin). Slottet är öppet för besök förutom när det restaureras. Tyvärr var det stängt när jag var där men det kommer fler tillfällen. 
I parken finns även en konstgjord sjö med både ankor och svanar. Runt om sjön finns det trevliga promenadstråk och två trevliga restauranger som jag varmt kan rekommendera. God mat och dryck till förmånliga priser. det finns även ett trevligt piratskepp som är mycket uppskattat av barn att leka i för en billig peng. 
 
Man tar sig hit till parken med både de kommunala bussarna och dolmusar som avgår lite var stans i Eskisheir. Man kan också ta sig hit med taxi för bekvämlighetens skull. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: