Ballongflygning i Kappadokien - Del 1 - Förberedelser

En dröm har gått i uppfyllelse. Äntligen har jag fått chansen att flyga luftballong över vackra Kappadokien. När jag kom till Göreme gav jag mig genast ut för att söa efter seriösa ballongföretag som sålde biljetter. Om man köper biljetter direkt från företaget ska de inte kosta mer än 170-180 EURO per person. Köper man via reseagentur kostar de runt 250 Euro då dessa tar kommission. 
Jag kan varmt rekommendera Royal Balloons. Efter en del efterforskningar och besök på olika kontor valde jag dem. Min biljett kostade 170 Euro. Billigare kommer man inte undan. Deras kontor ligger lite utanför Göreme centrum men det är gångavstånd dit. Trevligt bemötande och duktiga piloter. Vår pilot var fantastisk och skojfrisk under hela färden. 
Man ska ha tur när det gäller ballongflygning, inte av säkerhetsskäl då säkerheten alltid är a och o, utan när det gäller vädret. Väderförhållandena måste vara perfekt annars ställs färden in och man går miste om sin flygning. Man får pengarna tillbaka men det är inte säkert att man får chansen att flyga igen då köerna är långa. Många turister stannar bara ett par dagar. Ballongflygningarna görs bara tidigt på morgonen. 
 
Det finns ett s.k "Slot Hizmet Merkezi" där alla kan gå in och se om det blir någon ballongfärd den dagen. Är flaggorna gröna är det fritt fram att flyga. Är de röd är det förbjudet för luftballongen att lyfta. Det är bara under vissa tider på morgonen som luftballongsfärderna kan genomföras. 
 
http://shm.kapadokya.edu.tr
 
Jag hämtades på mitt hotell klockan 04:30 den 16 juli förra sommaren. Vi åt en stadig frukost på Royal Balloons samligsställe innan vi kördes till platsen där ballongfärden skulle börja. Det var riktigt häftigt att se förberedelsena av alla ballonger som skulle lyfta. 
När man åker ballong blir man placerad i olika fack i utkanterna av själva korgen så man kan inte gå omkring hur som helst i korgen. Vi hade tur för vi var inte många alls (runt 12 st). Jag och en annan fransk tjej delade på ett fack och det var ett härligt gäng man hamnade med. Jag hade tur med allt kan man säga. 
 
Här kommer lite bilder från förberedelsena av alla luftballonger. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: