Tarlabasi området i Istanbul - juni 2019

Nu är jag tillbaka med en uppdatering från denna sommarens äventyr i Turkiet. det har varit en fantastisk sommar med avkoppling och äventyr. Det ska bli så kul att dela med sig underbara minnen från det genuina Turkiet, långt från charterorterna i söder. Som tidigare nämnts har min resa gått renom städerna Istanbul - Trabzon - Rize - Tokat - Nevsehir (Kappadokien) - Eskisehir och Afyonkarahisar under ung. 6 veckor. 
 
Det var första gången jag landade på den nya flygplatsen IGA i Istanbul. Gillade den skarpt. Det går flygbussar därifrån direkt till Taksim om man så önskar. 
 
Den första veckan mellan den 22-29 juni  spenderade jag i Istanbul. Jag  bodde på ett mysigt litet hotell som låg en bit från Taksim, precis vid gränsen mot Tarlabasi. Jag hade valt hotellet med omsorg för jag ville slippa trafik och annat oljud. Efter att jag läst hotellets omdömen från andra gäster slog jag till. Kan varmt rekommendera Ottopera Hotel. Trevlig personal och mysiga omgivningar. Detta hotell kommer jag att välja varje gång jag kommer till Istanbul.
 
 
 
 
Det första jag gjorde när jag lämnat väskorna på hotellet var att bege mig ut på äventyr även fast jag var övertrött och behövde vila. Många av er kanske redan känner till det omtalade området Tarlabasi och rynkar på näsan? Ett ställe man helst vill hålla sig undan nattetid, men vet ni, det är här man hittar det genuina Istanbul. Denna arkitektur är typisk för Istanbul och det glädjer mig att man börjar renovera och göra om dessa fina hus till hotell eller cafeer av olika slag. Läs gärna mina gamla inlägg där jag berättar om detta områdets historia. 
 
En bildbomb från Tarlabasi i Istanbul
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ann:

Jag var i Istanbul i Juni, super super varmt, men helt underbart!
Har i och för sig alltid varit förtjust i just Turkiet och rest runt mycket, men Istanbul var helt nytt. Älskade maten!

Svar: Istanbul har så mycket att erbjuda för alla smaker. Har mina favoriter som jag återvänder till ofta för att tanka energi och välmående.
Sofie

Kommentera här: