Pervanoglu Tesisleri i Hamsiköy (Trabzon)


Efter en givande vecka i Istanbul flög jag vidare till mitt älskade Trabzon. Här stannade jag i ungefär en vecka för att träffa alla vänner och göra små utflykter tillsammans. En av de många höjdpunkterna i Trabzon i somras var nr vi ett helt gäng åkte upp till Pervanoglu Tesisleri som ligger mellan Hamsiköy i Trabzon och Torul (Gümüshane). Detta är en restaurang och rastplats som erbjuder en fantastisk inredning i äkta turkisk stil med både traditionella kuddar och vedkaminer. Hit kommer många Trabzon- och Gümüshanebor på fredagar och helger för att avnjuta maten som de serverar här. Kan varmt rekommendera deras pirzola (lammkotletter) som man de tar betalt i kilovis. Gränslöst med sallad och bröd ingår. Det finns även andra rätter att välja mellan bl.a forell (fisk) och kyckling. Man tar sig hit bäst med bil och det tar ungefär 45-50 minuter med bil från Trabzon centrum .Från Trabzon centrum svänger man upp mitt vägen som går mot Macka. 
 
Då åker man förbi mitt gamla jobb Citcit Kuruyemis i Esiroglu. Bodde även där i fyra år mellan 2008-2012. Det var en oförglömlig tid. 
 
Man möts alltid att en fantastisk utsikt här. När vi väl var framme möttes vi av regn och sol som i sin tur gav upphov till en vacker regnbåde. Har aldrig sett någon sådan på så nära håll förut. Det var magiskt. 
 
En bildbomb kommer här.

 
 
 
 
 
 
 
 
Framme vid Pervanoglu Tesisleri i Zigana. Fantastiska vyer. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: