Ett besök i Eminönü och Grand Bazaar - juni 2019

Även ett besök i Eminönü stod på agendan. Jag var ute efter fina mosaiklampor att dekorera hemmet i Sverige med så därför begav jag mig en dag till Kapali Carsi eller som vi annars kallar det Grand Bazaar, världens största bazaar. De är så fina och lyser upp tillvaron i det trista höstmörkret. Jag fick med mig hem två fina lampor som nu pryder fönstret i vardagsrummet. Nästa gång ska jag försöka få med mig hem en golvlampa i samma stil, hur jag nu ska lyckas med det. 
 
I Eminönü är det tradition att äta fisk i bröd från de mysiga båtarna. Det är alltid proppfullt med folk och lite bökigt att få sittplatser men det är det värt. Utsikten och atmosfären är det som speglar det underbara kaoset i Istanbul: Trafikbuller, tutande bilar, skrikande måsar, vapurbåtar om åker fram och tillbaka från den europeiska och asiatiska sidan, människor från alla världens hörn, fiskare med sina spön som blockerar Galatabron, gatuförsäljare....ja, allt som en metropol bjuder på. 
 
Provade även mitt "fish-eye"-objektiv på mobilen. Fick till rätt coola bilder med den under hela resans gång även i Eminönü.
 
Bildbomb från Eminönü och Kapali Carsi (Grand Bazaar)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: