Ortamahalle - Akcaabat - Trabzon -juni 2019

 Det var tre år sedan jag besökte Ortamahalle i förorten Akcaabat till Trabzon. Då var jag här på vintern tillsammans med min väninna. Sedan dess verkar området ha blommat ut och blivit mer inbjudande för turister. När jag var här för fösta gången år 2009 fanns det inte en enda restaurang eller cafe men i somras var det verkligen liv och rörelse. Nyöppnade cafeer och restauranger som ligger vid vackra utsiktsplatser. Jag och min väninna fick reda på att dessa bara är öppna under sen vår, sommar och tidig höst. Vi åt lunch på en restaurang/cafee som hette Lermanoglu Konagi bestående av Akcaabat köfte med tillbehör. Vi hade otroligt fin utsikt över Svartahavskusten och Akcaabat. Verkligen rogivande. 
Jag har skrivit om Ortamahalle i tidigare inlägg. Stället är berömt för sina vackra hus som på senare år har börjat rustas upp ordentligt efter klagomål från omgivningen. Det är bra att kommunen tar tag i detta och värnar om kulturarven. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: