Baliktasi Otel - Ordu

Förra året hade jag och min turkiska väninna planerat en gemensam semester i två städer i Turkiet. Vi bestämde oss för Ordu och Samsun. Vårt krav var bland annat att det skulle finnas pool på hotellen vi skulle bo på. Jag hade spanat in två prisvärda hotell i dessa städer via hotels.com och slog till. En vecka i Ordu och en vecka i Samsun. 
 
Den 10 juli bar det iväg till Ordu som ligger ungefär 3,5 timmars bilfärd från Trabzon. Hotellet vi skulle bo på hette Baliktasi Otel - ett fyrstjärnigt hotell som ligger en bit utanför Ordu ungefär 25 minuters gångavstånd från stadens centrum. Bussen vi åkte med stannade precis utanför.
Vi fick ett trevligt bemötande i receptionen. Jag hade begärt ett lugnt rum med två seperata sängar, gärna med havsutsikt och vi fick det bästa. Det låg i en annan byggnad precis nere vid stranden. Det var fantastiskt att få vakna upp varje morgon till vågorna från havet och en bedårande soluppgång. Jag har rest mycket men detta var bland det mysigaste hotellrum jag någonsin bott på. Rummet var litet och lite slitet men vi var nöjda.
Vi chillade ofta vid poolen mitt på dagarna när det var som varmast. Där fanns även en trevlig poolbar där man kunde beställa dryck och snabbmat. 
Jag kan dock inte säga att detta är en fyrstjärnigt hotell då det mesta på hotellet var rätt slitet och frukosten var lite undermålig. Men alla hotell har sina fel och brister. Tror inte att man kan bli helt nöjd. Hotellet låg även vid en mycket trafikerad väg så man måste vara försiktig när man går mot stan men vi hittade en genväg upp mot bergen. 
 
Både personalen vid poolen och städpersonal var serviceminded. Dock kan vi inte säga det samma om de som arbetade i receptionen. De hade minst 5-6 olika personer som arbetade där och när vi frågade efter något visste de ingenting. En av receptionisterna sa att det inte gick några dolmusar från hotellet men det visade sig sedan att det gjorde det visst. 
Vi kom även på att hotellet sätter priser på rummen lite hur de vill. Vid receptionen fanns det en prislista med skyhöga priser men vi hörde flera gånger hur de gav olika priser till kunder beroende på om de var turkar eller utlänningar. Nu hade jag bokat via hotels.com och fått ett ganska förmånligt pris men enligt en av receptionisterna kunde jag fått ett bättre pris om jag bokat direkt via hotellet. Priserna ändrades enligt dem varje dag vilket är helt fel. Enligt lag får man inte göra så. Men som helhet var vi nöjda med vår vistelse, speciellt havsutsikten. 
 
Jag vill gärna återkomma till detta hotell i framtiden men inte inom de närmsta åren. Priserna är alldeles för höga och hotellet är tyvärr inte värda sina fyra stjärnor. Snarare tre. 
 
 
Bilder från hotellet
 
 
 
Utsikt från rummet
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fantastisk utsikt från hotellrummet klockan 05:00 på morgonen
 
Klockan 05:30
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: