Ayder Yaylasi - Rize - Första stoppet

 I början av juli i år åkte jag på en heldagsutflykt till ett par högslätter i provinsen Rize. Detta skulle bli en av sommarens mest minnesvärda utflykt. Första stoppet blev Ayder yaylasi som jag tidigare besökt många gånger. Jag fick dock en chock när vi var framme. Bara på ett par år har turismen exploderat och flera nya restauranger och cafeer har öppnat. Själva högslätten har man förstört med massor av gungor som har blivit populärt här uppe i de turkiska alperna.
Jag är så glad att jag fått uppleva Ayder Yaylasi under den tiden då det inte fanns mycket turister alls. Då fanns det öppna landskap med endast betande boskap och lokalbefolkning.
Naturen är trots detta är fortfarande magisk och värt ett besök. Priserna är förmånliga och det erbjuds både lokala specialiteter och vanlig turistmat. 
Ett par veckor efter mitt besök i Ayder läste jag på nyheterna att kommunen nu förbjudit dessa gungor då de förstör naturen och gräsmattorna. Ett mycket bra beslut för det såg bedrövligt ut med alla folkmassor. För er som inte vet har massturismen från gulfländerna exploderat de senare åren då rika araber med sina familjer kommer hit på semester. 
 
 Vi stannade fill vid Firtina deresi på väg till Ayder yaylasi för att ta en tepaus. De som ville kunde även åka zipline som också är en populär aktivitet här.
 
 
 
 
 
'
 
Framme vid Ayder yaylasi. Ingen vacker syn med dessa gungor. 
 
 
Ayder med sina kringliggande berg är fortfarande vackert. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: