Afyonkarahisar - en pärla i centrala Turkiet

Ett av mina mål inför resan till Afyonkarahisar i somras var bl.a att klättra upp till den häftiga fästningen som pryder stadens centrum uppe på ett berg. Men när jag insåg hur högt upp det var så avstod jag och nöjde mig att gå runt berget istället promenera i de trevliga kvarteren runtomkring. Jag åkte in till centrum två gånger under veckan jag befann mig i Afyonkarahisar. Den mesta av tiden spenderade jag på Spa-hotellet. Det var värmebölja med en temperatur mellan 33-35 grader vilket är högt för att vara i centrala Turkiet i början på juli. 

Jag trivdes verkligen i Afyonkarahisar stad. Mysiga gator och gamla kvarter som uppvisar historia. Med den magnifika fästningen i bakgrunden gör det hela mer spännande. Jag har tidigare åkt förbi Afyonkarahisar stad under mina jobbresor i Turkiet på 2000-talet men har aldrig stannat till här mitt i stan. Jag tog verkligen rätt beslut att välja Afyonkrahisar som resmål detta år. Kombinera en behövlig Thermal-spa vecka med kulturupplevelser gjorde gott för själen.
 
Denna fästning "Afyonkarahisar Kalesi" har anor ända tllbaka till år 1350 f.Kr under hetitternas imperium. Sultanen Selim II lät den restaureras under slutet av 1500-talet. Jag vet inte om den restaurerats efter det men det tror jag säkert med tanke på att Afyonkarahisar ett par gånger skakats av orderntliga jordbävningar. När jag i framtiden besöker Afyonkarahisar kommer jag definitivt ta mig upp till fästningen. Utsikten därifrån måste vara oslagbar.
 
Inne i stan åt jag faktiskt inte på någon restaurang då jag hade halvpension på hotellet där jag bodde där det bl.a erbjöds olika specialiteter från Afyonkarahisar. Jag skulle ha besökt det etnografiska museet i stan men det var tyvärr stängt så det får bli en annan gång. Jag saknar redan denna stad. Det är så här jag njuter av det äkta Turkiet. Bara njuta av det genuina, lukterna, historian och kulturen. Hoppas inte massturismen hittar hit i framtiden. Kvalitet före kvantitet. 
 
 
 
'
 
Jag får inte nog av sådana här fina och historiska kvarter. Älskar husen och lugnet runt omkring. Som om tiden står stilla och allt flyter på i sin takt utan stress och en massa måsten.
 
 
 
 
 
Fästningen gör sig hela tiden påmind i bakrgunden av varje kvarter. 
 
 
03 är Afyonkarahsars provinskod. Ser ni en bil med en registreringsskylt som börjar på 03 så betyder det att den är registrerad här i Afyonkarahisar. 
 
 
 
 
 
Hittade en bra utsiktsplats när jag minglade omkring bland kvarteren. Vackert. 
 
ahhahahahahaahhahahahaha :)))))))
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Afyonkarahisar har ett lugnt centrum med en massa mysiga affärer, cafeer och restauranger. Dock är utelivet såsom barer och diskon näst intill obefintligt. Skönt om ni frågar mig. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: