Suluhan Nasuh Pasa Hani - Beypazari/Ankara

Bloggandet har fått lida igen. Har haft en fullspäckad vecka då jag håller att förbereda inför mottagandet av en ny klass, en årskurs etta.  Ny skola i Vårberg och fantastiska kollegor. Ska bli så spännande. 
 
I Beypazari spenderade jag ett par varma eftermiddagar i vackra "Suluhan Nasuh Pasa Hani" en mycket gammal handels- och övernattningsplats som byggdes runt 1610-talet i det dåvarande Osmanska Riket. Hit kom handelsresande folk som stanna över natten för vila och hopp om att skapa handelskontakter. Byggnaden har över 50 rum och ett flertal bönerum. Dessvärre har denna byggnad fått stå oskyddad i många, många år utan ordentliga restaurationer. Det sägs att under 1980-talet användes den som garage för lastbilar. Det är för mig en gåta att man inte tagit vara på en sådan skatt och gjort om den till turistattraktion med affärer, cafe och restaurang i tid. Det är först under 2000-talet som man börjat inse allvaret och nu har man äntligen gjort denna byggnad till en turistattraktion. Jag hade tur att jag fick chansen att njuta av både fika och middag i de mysiga sofforna för under festhögtiden efter Ramadan fanns det ingen ledig plats från lunchtid till sena kväll. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: