Eskisehir - dag 1 - Bussresan

 I måndags bar det iväg till Eskisehir. Bussen avgick klockan 10:00 och resan skulle ta runt 5.5 timmar. Min väninna Melek hade kommit redan på morgonen efter en 17 timmar lång bussresa från Trabzon. Hon hade checkat in på vårt hotell och allt verkade vara i sin ordning. 
 
 Här har jag precis stigit på bussen i Bayrampasa Otogar 
 
Dags för avfärd
 
Metro har skärpt till sig ordentligt. Har bojkottat dem i många år men valde att ge dem en chans. För 35 tl (105sek) fick jag åka med en lyxbuss. Det serverades både kaffe och tilltugg.
 
När vi hade en 30 minuters paus i provinsen Bilecik köpte jag mig en "kagit helva" i en supermarket. En knaprig våffla med glasyr inuti. 
 
Provinsen Bilecik är känd för sin marmor. Vi åkte förbi väldigt många marmorbrott. När jag jobbade på en marmorfirma i Istanbul mellan åren 2006-2007 sålde jag väldigt många marmorblock till både Grekland och Italien. Marmorn härifrån brukar kallas "Bilecik beige" och är känd av många marmorhandlare runt om i världen. 
Minns min jobbperiod i Istanbul med stor glädje. Lärde mig oerhört mycket om marmor och marmorhandel.
 
 
Väl framme i Eskisehir var jag rätt mör men efter en stunds vila gick jag och Melek ut för att äta och dricka gott. 
Mer bilder är att vänta
 
Eskisehir provinsen är markerat i rött och tillhör regionen Centrala Anatolien i Turkiet.
 
 

Kommentera här: