Derecik Köyü / Akçaabat - TRABZON

I söndags blev det en liten tripp till Derecik/Uğurlu köyü i Akçaabat där jag äntligen fick träffa min väninna Şennur som kommit hit pá semester frán Tyskland. Det var sá trevlig att fá träffa alla nära och kära igen och vi fick en perfekt dag ihop. Tänkte inte skriva sá mycket. Bilderna här nere säger mer än tusen ord. Jag kommer att áka dit igen nu pá lördag och dá blir det grillkväll är det planerat. Şennur áker tillbaka pá mándag. 
 
 
               
 
              
 
             
 
             
 
             
              Şennur, en av mina närmaste vänner
             
 
            
 
       
Şennurs ena dotter Melisa
   
 
                    
                                                                        Şennur med dottern Mihra
 
 
              
 
             
 
             En äkta "köy sofrası" med nyfángad fisk, potatis gröna bönor, kısır och en fräsch sallad
 
                 s
 
Efter mörkret fallit in blev det en "sen frukost" innan läggdags. Kuymak är nog det godaste som finns men är dock väldigt kaloririk och inget man ska äta av varje dag. (Ingredienser Trabzon tel peyniri-ost, majsmjöl, smör och salt)
 
 
 
             
                                                     Tulum peyniri
            
 
 
    
 

Kommentarer:

1 Emma:

Kuymak ser verkligen gott ut, men jag klarar det inte. Det är lite som norsk römmegröt. Lite konstig konsistens... :P

Kommentera här: