Sá snällt...

I förrgár passade jag pá att hälsa pá mina f.d  arbetskamrater pá nötfirman. Hade en del tulldeklarationspapper att lämna till deras bokföringsavdelning. Kärt áterseende blev det. Saknar faktiskt den gamla tiden när jag arbetade hos dem men mycket har ändrats de senaste tiden har jag märkt. En del har slutat och nya ansikten mötte mig. Företagets äldste ägare Veysel amca har alltid haft stor respekt för mig och det arbetet jag utförde och brukade alltid berätta om sina resor till Stockholm en gáng i tiden. Han gillar verkligen svenskar och Sverige. Denna gáng blev jag inkallad till hans arbetsrum och han sträckte fram en "Kumanya çeki", dvs mathäfte, värt 50TL (200kr) som jag kunde handla mat och annat för hos Kiler Süpermarket. Det är mycket vanligt att större firmor brukar dela ut kartonger fyllda med olika sorters livsmedel (türkçe: kumanya) under Ramadan till sina arbetare. Blev sá glad eftersom jag planerat för en páfyllning i kyl och frys denna vecka. Sá detta mathäfte kom i rättan tid...
 
                

Kommentarer:

1 annica:

Hejsan!
Nu har jag blivit farmor till en liten pojke så nu har jag 3 barnbarn än så länge, han är så söt.
Nu är det bara brölloppet kvar den 18/8 sedan bär det nog av till Marmaris eller Bodrum för mig min dotter och min son, än så länge har min man sagt ja till att vara hemma med våran hund Beyaz, hoppas han står fast vid det, han är lite så ni kan inte klara er utan mig.
men det kan vi ingen lurar oss inte, har varit i Turkiet alldeles för mycket för att bli lurad och vi kan språket så det är bara något han skyller på.
han vill också med, men det går inte eftersom min dotter som gifter sig åker dagen efter brölloppet till Bali 2 veckor. men det ordnar sig på något sätt. Hoppas allt är bra med dig. Går det bra med fastan i värmen. Du jobbar också när du fastar eller har du ledigt då.
/ANNICA.

2 annica:

Hej!
När i Augusti kommer du till Sverige? Är det till Bayram eller? Hur går det med allt+
/ANNICA.

Svar: Hej Annica, jag máste medge att det är hemsk att fasta i denna värme men jag kämpar pá sá gott jag kan. Funderar pá att fasta 2 veckor i Sverige efter att jag kommit. Känner att det blir för mycket nu när jag har sá mycket runt omkring nu när det är mycket som ska fixas innan den 21 augusti dá jag kommer till Sverige. Allt flyter pá perfekt och hoppas att det fortsätter pá det viset. Grattis till barnbarnet. Vilken härlig känsla det máste vara! Hade gärna velat komma pá bröllopet men jag anländer 3 dagar för sent tyvärr. Önskar din dotter all lycka i världen
Sofie

3 annica:

Hej!
Tack så hemskt mycket. jag har full förståelse för om du inte orkar fasta i den värmen, är det fortfarande lika varmt? har tänkt åka i september då hoppas jag att det blivit lite svalare, klarar inte riktigt av när det är så varmt man blir alldeles klibbig inte skönt alls. men att det är varmt i vattnet det gillas. Har du badat något själv i år?
/ANNICA.

Svar: Hej igen Annica. Ursäkta om jag svarar lite sent pá meddelenande. Blogg.se strular otroligt mycket nuförtiden och det gár knappt att skriva nágot utan att man fár felmeddelanden. Just nu har vi svalt väder här i Trabzon vilket är en gudagáva. 27 grader i augusti är inte sá vanligt men det är bara att tacka och ta emot. När temperaturen ligger pá 35 grader dá vill man inte gá ut speciellt när luftfuktigheten är stor. Jag har inte badat nágot i ár. Har inte haft nágon lust mest pga tidsbrist. Trabzon har tyvärr inte sá mánga stränder att bjuda pá dá man hàller pá att breda motorvägen här jämt och ständigt. De stränder som finns kvar är jämt överbefolkade. Tidigare brukade jag alltid bada i nágra sjöar i bergen istället. Gillar man badliv sà är nog södra Turkiet mer lämpat. Vad kul att ni áker i september. En perfekt mánad för sol och bad. Fár se om jag tar mig ett dopp i havet innan jag kommer till Stockholm. Massa kramar
Sofie

Kommentera här: