Recept: Künefe (turkisk dessert)

Tittade just igenom lite inlägg fran de senaste veckorna och upptäckte att pâ vissa ställen sâ finns det vissa ord som hamnat lite fel och även lite slarvfel här och där. Datan jag sitter vid är lite seg och det händer att den sackar efter när jag skriver snabbt vilket gör att vissa ord inte hänger med. Jag använder även ALT-kommandon när jag ska skriva â och ä dâ jag har ett turkiskt tangentbord. Jag hoppas ni har överseende med dessa "slarvfel" som kan uppkomma lite dâ och dâ.
Nu till ett efterlängtat recept som mânga har frâgat efter nämligen KÜNEFE, en mycket uppskattad turkisk efterrätt. Den lagas lite olika beroende pâ var man befinner sig i Turkiet. Mânga provinser har sin egen variant.
Jag fick detta recept av min turkiska väninna i Alanya förra veckan dâ vi pratade över MSN. Har innan ätit hennes Künefe när jag hälsade pâ henne och hennes familj i Alanya 2006, dâ hon använde samma recept. Underbart gott och det är inte alls lika mäktigt sâsom t.ex baklava.
Själva massan "tel kadayif" (en trâdig massa) finns bara att hitta i turkiska/mellanöstern livsmedelsaffärer i Sverige. De säljs alltsâ inte pâ ICA, Domus eller nâgra andra stora svenska livsmedelsbutiker/varuhus. I Turkiet finns de att hitta i de flesta livsmedelsaffärer.

 

                                                                  KÜNEFE
   


 Not: Bilderna tagna frân internet

RÂVAROR
500gr tel kadayif
500gr osaltad vitost (beyaz peynir)
4 st matskedar smör
75gr krossade pistachnötter (turkiska pistachnötter, ej iranska!)
INGREDIENSER TILL SOCKERLAGET
5 st normalstora vattenglas socker
3,5 st normalstora vattenglas med vatten
1 st dessertsked citronsaft


TILLAGNING
250gr av kadayifen ska spridas ut och tillplattas pâ en liten smörjd plât. Riv osten med ett rivjärn och sprid sedan jämt över hela kadayifen. Ta sedan resten av de 250gr av kadayifen och sprid över osten och platta till ordentligt. Smält sedan smöret i en panna och häll jämt över kadayifen. Sätt sedan in plâten i ugnen och lât stâ tills den fâtt en mörk gyllenbrunare färg (testa med en gaffel. Ska vara lite krispig). Medan kadayifen är i ugnen förbered sockerlaget. Hällsockret, vattnet och citronsaften i en liten kastrull och rör om tills det börjar koka. Lât sedan sockerlaget stâ och svalna. Detta sockerlag ska sedan hällas jämt över kadayifen. Sprid de krossade pistachnötterna över kadayifen. Künefen är nu klar för servering

                                    SMAKLIG MÂLTID - AFiYET OLSUN

Kommentarer:

1 Sara:

Vill bara rätta till ditt recept lite, sockerlag är mer det ord du söker istället för sorbet. Ville oxå tillägga att du är super, inte har jag sett en bättre blogg! Fortsätt så länge du vill och kan, vi som läser är oerhört tacksamma! MVH Sara

2 Ben:

Hej.Jag älskar künefe men undrar om man kan ha nån annan ostvariant än osaltad vitost, som man inte hittar här hemma. Jag trodde man anände vanlig ost och inte vitost(feta?)Tack för en kanonsida och lycka till i framtiden

3 Görsev:

Hej

Ett tips, jag använder mozarella till künefen,som är en italiensk färskost. Ibland gör jag egen ost, ganska enkelt om man har möjlighet att köpa opastöriserad mjölk och tillsätter ostlöpe som finns i de flesta livsmedelsaffärer.

Kommentera här: