Ramazan bayraminiz kutlu olsun!

 Vill passa pa och önska alla mina turkiska læsare och andra en trevlig Sockerfest eller som man sæger pa turkiska "Ramazan bayraminiz kultu olsun". Vi pa jobbet slutar tidigare idag och senare ikvæll kommer chefen att ta med oss alla pa en festmaltid inne i stan. Idag ær det sista dagen pa Ramadan och hela Turkiet och andra muslimska lænder rader det förberedelser inför Sockerfesten som börjar i morgon. 3 dagars ledighet har vi fran jobbet och jag kommer inte att uppdatera min blogg förræn pa fredag.

Helgen har varit fullspæckat och jag har upplevt mitt liv mest spænnande fotbollsmatch pa Trabzonspors hemmaarena. Vi vann med 3-2 efter en rysare. Den regnade hela tiden under matchen. Tur som var delades det ut regnstæll vid ingangsportarna sa vi blev inte sa himla blöta i alla fall. Stæmningen var underbar pa læktarna. Blandade kænslor under matchen. Nær Antalyaspor reducerade till 2-1 blev det ett jædrans liv pa vara læktare, som om værlden höll pa att ga under. Under den 77:e minuten kvitterade vi till 2-2 och vara læktare förvandlades fran sorgsna miner till ett lyckligt surrande och skrik. Alla var pa hugget igen och den 86:e minuten gjorde vi 3-2 och hela stadion förvandlades till ett hysteriskt firande med dansande askadare.  Blöta och lyckliga læmnade vi stadion klockan 00:00 pa natten. Vældigt svart att förklara stamningen. Det ær nagonting som maste upplevas. Nu ligger vi etta i serien och jag hoppas att det fortsætter sa. Jag sov över hos Emine och vi kom i sæng klockan 05:00. 
Næsta morgon skulle jag træffa Sükran och hennes dotter Fatos för att ta en shoppingrunda pa stan. Vi skulle köpa presenter till varandra och vara bekanta. Vædret var inte att hurra för men det var fullpackat med folk pa stan och vi fick vara arenden utrættade pa ett par timmar. 
Den första dagen pa min ledighet ska jag bara ta det lugnt hemma och stæda lægenheten. En del av mina rum bestær av fajanser och de behöver sig en riktig rengöring med fösrt kalklösning och sedan Cif rengöring. Andra och tredje dagen ska jag bara vara med vænner och fira.



                         
                     

Kommentarer:

1 Birsen:

Min man är från Trabzon ;-)



Bayramin kutlu olsun!

2 Camilla:

Hej!

Hittat hit när jag var inne en sväng på Lunarstorm. Har inte varit inne där på evigheter.

Skoj att läsa om dit liv, du verkar trivas bra i Turkiet. Vart bor du nu?

Ha en härlig sockerfest Bayramin kutlu olsun!

Kram Camilla

3 Nora:

Bor du i turkiet? Vilken lyx!



Kommentera här: