Min favoritplats i Istanbul - Balat

Jag upptäckte Balat området i Fatih distriktet i Istanbul år 2009 när vi firade min fars födelsedag här. Jag hade bokat ett mysigt hotell (Kariye Oteli) i Edirnekapi som ligger lite ovanför Balat. Ett hotell med anor från den osmanska tiden. Sedan dess är jag fast och besöker detta område varje gång jag är i Istanbul. Det som är så faschinerande är att varje gång jag kommer tillbaka är många av husen målade i en ny färg eller så har man öppnat något cafe och gjort fint. Denna gång hittade jag flera nyöppnade cafeer med fantastisk atmosfär. Mer om det i nästa inlägg. 
 
Jag har många bilder härifrån och varje gång försöker jag fånga stunden med min mobiilkamera ur olika vinklar. Jag har alltid haft tur med vädret när jag varit här. Dock har jag inte varit här under kvällstid så det blir nästa projekt. 
 
Det enklaste sättet att ta sig hit är med buss. Jag åkte från Taksim. Man tar bussen där det står "Edirnekapi" på. Dock kan man inte betala med pengar utan man får inhandla ett Istanbul-kart och blippa. Det går även att ta sig hit med tunnelbana men då blir det en lite längre väg att gå. Går även att hyra bil och köra hit. 
 
'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: