Kuzguncuk evleri - Üsküdar - Istanbul

Kuzguncuk är namnet på ett vackert och historiskt område i stadsdelen Üsküdar som ligger i den asiatiska delen av Istanbul. Kuzguncuk evleri, de populära husen, lockar massor av utländska och turkiska turister varje år. 
Jag fick upp ögonen för Kuzguncuk när jag blev medlem i en grupp för Istanbul fantaster på Facebook. Där fick jag ta del av fina bilder och blev fast direkt. Stället hamnade högst upp på listan vid besöket i Istanbul. Redan dagen efter min ankomst begav jag mig dit.
 
Jag tog mig hit genom att använda tunnelbanan Marmaray från den europeiska sidan av Istanbul och sträckan "Yenikapi - Sirkeci". Hade laddat mitt Istanbul-kart så det skulle räcka hela veckan. Istanbul-kart kan användas på tunnelbanan, bussar och vapur-båtarna och är betydligt billigare än att ta sig runt med taxi. Enkelt och smidigt med ett blipp. Steg av i Üsküdar. Sedan tod jag buss nummer 15 och bad chauffören släppa av mig vid närmaste hållplats till Kuzguncuk. Fick kanske gå max 200 meter innan jag hittade rätt. 
 
Kuzguncuk är området som de första judiska bosättarna kom till under 1800-talet i Istanbul och anses än idag som en judisk by. Många som bor här har en annan tro än islam men är väl etablerade i det turkiska samhället och är respekterade av alla. Här har många kända  turkiska serier och filmer spelats in genom åren
Jag njöt av varje sektund jag befann mig här. De flesta cafeer var redan fullsatta när jag kom hit runt lunchtid en söndag. Jag slog mig ner på ett familjeägt cafe och avnjöt en god gözleme, fruksoda och vatten. Här kände jag att mitt semester-mood sakta men säkert började infinna sig. Kuzguncuk har verkligen hamnat på min lista över platser jag kommer att återvända till när jag är i Istanbul. Godis för både öga och själ.
 
Bildbomber från Kuzguncuk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: