Samsun Resort Hotel

Efter en vecka i Ordu var det dags att bege sig vidare mot nästa resmål. Samsun. Denna stad ligger också vid Svartahavskusten. 15 mil österom Ordu och tar ungefär 1.5 timme med buss därifrån. Jag har rest igenom denna stad många gånger när jag t.ex åkt buss från Istanbul eller Ankara men aldrig stannat och sett mig omkring. Jag och Melek hade bokat en vecka på ett hotell som heter Samsun Resort Hotel. Anledningen till att vi valde detta hotell var för att det fanns en pool utomhus och det var billigt. Vi var ute efter poolhäng och storstadshäng. Hotellet ligger i stadsdelen Tekkeköy och det tar ungefär 20 minuter med dolmus att ta sig in till centrum av Samsun. Jag upplevde Tekkeköy som en vanlig, lite tråkig stadsdel, som inte har något att erbjuda för turister. Ett vanligt bostadsområde där mycket är stängt på kvällarna förutom supermarkets. Dock hittade vi en liten underbar lokanta som tillagade underbar turkisk mat. Hit gick vi ofta.
Hotellet låg precis vid en motorväg och ett industriområde vilket inte var så inbjudande. Poolområdet var dock mysigt och det fanns utrymme för avkoppling. Vi upplevde aldrig någon trängsel vid poolen. Vi gick ut i tid varje dag för att få de bästa platserna. Man behöver inte bo på hotellet för att använda poolen utan vi märkte att det var många besökare som kom och bokade in sig bara för poolen. Lördagar och söndagar är de dagar då det var mest folk här så det gäller att vara ute tidigt på morgonen för att boka solstolar.
 
Vi hade en fin vecka på detta hotell. Det vi gillade bäst var personalen och poolområdet. Rummen var okej men slitna. Mycket buller från motorvägen och industriområdet under dagtid men kvällarna var lugna. TV-kanalerna fungerade inte. Frukosten var helt okej men ingen wow-upplevelse. För det priset vi betalade ska man inte förvänta sig att allt ska vara perfekt. 
 
Detta är ett hotell jag gärna återkommer till för att uppleva både poolhäng och storstadshäng i Samsun.