Pokut Yaylasi - Rize - turkiska alperna

Pokut Yaylasi i provinsen Rize var den finaste platsen jag besökte under sommaren 2018. Denna högslätt ligger ungefär 2100 m ö h. Turkiska alperna slutar alldrig att förvåna mig med sin oslagbara natur och häftiga kultur. Det tog ungefär 3 timmar att ta sig hit med minibuss  från Trabzon och på vissa ställen var bergsvägarna jobbiga att ta sig igenom men när man väl är framme inser man att det är värt besväret
 
Vi fick 1,5 timme egentid att utforska detta ställe innan vi åkte vidare. Jag passade på att ta massor av fina bilder och satt och njöt av utsikten. Det var sååå rofyllt och man hörde bara vinden och insekter som surrade omkring bland blommorna. Häftigt att vara i samma höjd som molnen. det finns en trevlig restaurang där man kan fika ovh äta lunch men det gäller att vara snabb då den snabbt fylls av turister som kommer och går. Priserna är normala. Något dyrare än i stan men det är förståeligt med tanke på läget. Åt en supergod köfte lunch och smuttade sedan på gott te medans jag tittade ut över den fina naturen. Jag rekommenderar alla Turkiet-fantaster att en dag ta sig hit. Man tar sig hit lättast med resebyråer som anordnar turer hit. Turerna sker för det mesta på helgerna men under högsäsongen juni-augusti har man extraturer. Man kan också ta sig hit med egen hyrbil men krävs då att man är van att köra i krångliga bergsområden. 
 
Hit vill jag gärna åka igen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Marias Memoarer:

Så vackert och idylliskt!

Kommentera här: