Yasayan Müze - Beypazari / Ankara

Om man kommer till Beypazari är ett besök på Yasayan Müze ett måste. Det är ett museum som återspeglar hur livet i Beypaari var förr och där man kan få prova på olika aktiviteter så som ebru-målning och textiltryckeri. Inträdet kostar bara 7 TL och så betalar man en liten slant för aktiviteterna. 
Det var första gången jag provade på ebru-målning och det var faktiskt svårare än jag trodde. Men kul var det i alla fall. Vid textiltryckeriet köpte jag en tygväska (25 tl) och en liten necessär (15tl ) och fick välja vilka tryckstämplar jag ville. Blev mycket nöjd med resultatet och tygväskan används flitigt.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ett broderat kärleksbrev skrivet på osmanska
 
 
En sådan här hörna vill jag ha i Sverige men känslan blir nog inte den samma
 
 
 
 
 
 
Här väver man fortfarande mattor när det kommer in beställningar
De försökte sälja dessa mattor till mig men jag avstod denna gång.
 
 
Textiltryckning 
 
 
 
 
 
 
Min färdiga tygväska
 
 

Kommentera här: