Resebyråer som erbjuder dagsutflykter

När jag besökt nya städer i Turkiet har jag bara koncentrerat mig på att utforska allt som staden har att erbjuda. Det kan vara allt från museer, historiska hus till vackra utsiktsplatser. Till exempel när jag var till Kastamonu och Amasya år 2015 (se kategorierna) så betade jag av nästan allt dessa städer hade att erbjuda kulturellt. Det var en fantastisk upplevelse som alltid när man upptäcker nya platser i detta land. Jag spenderade en vecka i varje stad och kände ibland att jag hade tid över som jag bara använde till att koppla av på mysiga cafeer med en god bok.
Jag tänkte inte tanken att ta reda på om dessa städer hade lokala resebyråer som erbjöd dagsutflykter till de näraliggande städerna vilket jag kanske ångrar lite nu sä här i efterhand. 
 
När jag besökte Elazig förra året fick jag se en lokal resebyrå som erbjöd en populär dagsutflykt samma vecka som jag var där. Utflykten gick till den vackra byn Kemaliye som ligger i provinsen Erzincan (se kategorier). 
 
 
 
 
Jag är en väldigt rastlös själ som intebara kan lägga mig ner på en strand och bada hela dagarna när jag är på semester, speciellt inte när jag är i Turkiet. Jag önskade att jag bara kunde stänga av mig själv när jag är där och bara chilla i en hel vecka med sol och bad men det går inte. Besöker jag en plats i Turkiet ska varenda jävla sten, byggnad och dess omgiving utforkas annars får jag ingen ro i kroppen. Turkiet-nörden i mig har blivit värre sedan jag flyttade tillbaka till Sverige. Men det är ingenting som stör mig egentligen även fast det skulle vara skönt att ha en "stänga av knapp ibland". 
 
När jag bodde i Turkiet fanns det inte mycket tid över för resande då jag ständigt arbetade. När jag väl tog semester var det över jularna för att hälsa på familjen i Sverige. Annars blev det bara resande med jobbet vilket varit fantastiskt det med. Men sedan jag flyttade till Sverige har långsemestrarna under sommarmånaderna blivit väldigt viktiga och dessa spenderas naturligtvis i Turkiet med nya städer varje år plus årliga besök i Trabzon. Saknaden av detta land är stor och jag skulle inte kunna resa någon annan stans när jag har långsemester.
 
Önskar att jag ibland att jag kunde vara lika chill som Atila. När han åker till Turkiet är det först och främst Kulu som gäller eftersom familjen är där. Jag är tacksam för att vi hittills hunnit ha rest i både Edirne, Istanbul, Ankara och Konya. Jag minns en gång år 2015 då jag började bli lite uttråkad när vi var och hälsade på i Kulu. Då tog han med mig till en dagsutflykt till både Anitkabir och Haci Bayram i Ankara så jag fick "springa av mig" i min törst av kultur och upplevelser. Själv satt han för det mesta och chillade i parken med en bok medan jag gick omkring och fotograferade varenda jävla byggnad. Hahaha. 
 
Här är vi i Haci Bayram som ligger i Ankara.
 
Mannen vilar sig en stund efter ett besök i magiska Mevlana medans jag far runt som ett yrväder och fotograferar allt som är intressant att fotografera :)
 
----------------------------------------------------------------------------------------------
 
Detta år har  jag varit duktig och försökt leta upp lokala resebyråer i Afyonkarahisar och Canakkale via internet och fått en bild på vad som erbjuds. Många resebyråer i Afyonkarahisar erbjuder dagsutflykter till bl.a Abant i Bolu, Usak, Kütahya och Isparta. Vi får se vilken dagsutflykt som passar efter att vi utforskat Afyon som storstad och njutit av thermalhotellet.
 
Mellan den 5-11 juli kommer vi att vara i Kulu för att hälsa på svärisarna. Jag hoppas att det blir en del utflykter kring Kulus många byar samt till Düden Gölü som jag inte sett ännu. Ska bli intressant och se vad Atila har för överraskningar. Han är mer spontan än vad jag är. Tar dagen som den kommer. Ingen planeringsmänniska som jag :)
 
I Canakkale kommer vi att delta i en hel del dagsutflykter som kommer att visa oss allt som rör Canakkales histora, speciellt slaget vid Gallipoli. Vi kommer även att besöka öarna Bozcaada och Gökceada samt se oss omkring i Canakkales många byar. En drömresa jag velat åka på i såååååå många år nu. Äntligen blir den av insallah!
 
 Jag vid Firtina deresi i vackra Rize, en dag under sommaren 2015
 
 

Kommentera här: