Recept: Kırmızı mercimek köftesi - Linsbullar

Under mina tunga studier har lusten att laga mat inte funnits där utan det har mest blivit enkla kycklingrätter och annat lättlagat. Men lusten börjar sakta men säkert komma tillbaka och igår bestämde jag mig för att göra en laddning turkiska linsbullar - kirmizi mercimek köftesi 

Jag hade dock inte alla ingredienser tillgängliga hemma utan fick improvisera lite. Turkiska linsbullar brukar ofta innehålla bl.a olivolja, paprikapure (biber salcasi), salladslök, salladsblad  och spiskummin men hade inte dessa ingredienser så jag gjorde om receptet lite.  Tro, mig det blev precis lika gott. 

Ingredienser

3 dl röda linser

3 dl finkossad bulgur

9 dl vatten

2 dl rapsolja (eller olivolja)

2 dl tomatpure (1 dl tomatpure och 1 dl paprikapure går också bra)

1 medelstor röd lök (eller gul lök)

1 kruka persilja (och 2 salladslökar)

(Salladsblad som servering till linsbullarna)

Salt

Svartpeppar

Chiliflarn (Pul biber)

 

Tillagning

1. Koka linserna i vatten tills de blivit mjuka. Salta och rör om. 

2. Tillsätt finkrossad bulgur och låt alltsammans stå och dra så att vattnet absorberas. Det kan hända att man behöver tillsätta mer vatten så att varken linserna eller bulgurn förblir hårda. 

3. Hacka löken och stek den i raps- eller olivolja tills den fått färg/blivit mjuk. Blanda i tomtatpuren/paprikapuren och rör om. Låt svalna. 

4. Blanda sedan ner den stekta olöken ch puren i lins- och bulgurblandningen. Krydda med chiliflarn och svartpeppar (och spiskummin om det finns hemma).

5. Finhacka persiljan (och salladslöken om det finns) och blanda i lins- och bulgurblandningen. 

6. (Skölj och torka salladsbladen. Dela stora blad och bred ut bladen på ett serveringsfat) 

7. Ta handfulla bitar från lins- och bulgurblandningen och forma dem i handen och lägg på ett fat eller tillsammans med salladsbladen. Linsbullarna brukar läggas i salladsbladen och ätas för hand. 

 

                   
 

 
 
'
'
 
 

Kommentera här: