Shit happens --> till det positiva

Just som rubriken låter shit happens men i vårt fall blev det som en fet smäll på käften när man minst behöver det. 

Jag och Atila hade bokat en efterlängtad vårkryssning till Riga med hotellpaket och allt mellan den 11 april - 14 april.
Igår var vi taggade som tusen när vi påbörjade vår resa. Vi tog tunnelbanan till Gärdet där vi skulle gå vidare mot Frihamnen där vår kryssare stod och väntade enligt informationen i vår bokningsbekräftelse. Vi var där i god tid. Men när vi väl var där fanns det ingen informationsdisk vi kunde vända oss till och de förbipasserande vi fråga visste inte var kryssaren till Riga avgick. Vi yrade omkring ett tag på Frihamnen men hittade ingen själ som kunde hjälpa oss. Tiden gick och vi höll på att missa färjan. Vi fick panik och blev allmänt irriterade men vi chansade och började springa mot Värtahamnen dit många Tallinn-resenärer verkade gå. 
Väl framme pratade vi med en kille i servicedisken som förklarade att färjorna från och med januari hade börjat avgå från Värtahamnen men det var ingen information vi fått reda på i tid. Vi var framme vid disken 10 minuter innan vår färja skulle avgå och vi blev tyvärr inte insläppta. Killen beklagade sig och undrade om vi ville boka om vår resa men då skulle vi behöva betala för både hotell och högsäsongsomkostnader. Atila lackade ur men jag bad honom att vara lugn. Jag kände mig också förbannad men valde att hålla lugnet och inte ställa till med en scen för det hjälper inte i längden, det har jag stor erfarenhet efter liknande händelser när jag var yngre och temperamentsstinn. Jag sa till killen att jag hellre ringer kundtjänst nästa dag när de har öppet för att lösa detta problem.
 
Jag var tårögd när vi lämnade hamnen med våra väskor och åkte hem igen. Vi stannade till vid Skärholmen för att äta något gott. Resten av kvällen myste vi med en massa gott tilltugg för att gottgöra den missade resan. 
 
I morse ringde jag till Tallinks kundservice och berättade om vårt fall. De verkade vara mycket förstående och de erbjöd en ombokning utan extra avgifter. Det kan vara dyrt att avboka en resa med dem om man inte är ute i god tid före men eftersom felet låg hos dem behövde vi bara betala för högsäsongskostnaderna vilket vi tycker är värt besväret. Vi hade kunnat få resan till samma pris om vi ombokat till oktober/ november men vi ville inte vänta så länge. Det nya datumet för vår resa är mellan den 22-25 september
 
Nu i efterhand ser jag och Atila detta ur ett positivt perspektiv. Vet ni varför? För att det just nu är skitväder i Riga, regn och 5+ grader. Inget roligt väder att utforska en ny stad i eller hur? Det hade naturligtvis varit kul och komma ifrån vardagen och jobbstress ett tag men nu ser vi fram denna kryssning till Riga under ett behagligt septemberväder istället. Finns inget ont som inte har något gott med sig 😊👍🏼
Her şeyde bir hayır vardır som turkarna själv säger.
 
 
Ni som varit i denna stad får gärna komma med tips på vad vi inte får missa.
Riga i Lettland 🇱🇻
 

Kommentera här: