Harput - Elazig (östra Turkiet)

Jag spenderade en vecka i Elazig i juli månad och det blev många besök i Harput. Man skulle kunna säga att detta är Elazigs "boztepe", dvs utsiktsplats. Man har en fantastisk utsikt över Elazig stad och Eufrat floden härifrån. Man tar sig hit enkelt med dolmus-minibussar eller kommunens stadsbussar. På bussarna står det "Harput" och går fram till midnatt varje dag. 
Sist jag var i Harput var år 2001 och då var jag 21 år. Då var jag på upptäcksfärd i Turkiet och passade på att hälsa på ett par vänner som studerade på Firat universitetet. Då fanns det inte lika mycket utbud av restauranger, cafeer och andra nöjen här uppe. Men jag minns att det var väldigt mysigt här. 
 
En av de stora sevärdheterna här uppe är Harput Kalesi (Harput fästningen). Den byggdes på 800-talet f.Kr (M.Ö 8. yüzyilda) under det dåvarande Urartu rikets tid. Den kallas även Süt Kalesi (Mjölk fästningen) eftersom man använde mjölk istället för vatten när man byggde fästningen. Det är en mycket väl bevarad fästning som är öppen för besökare. Den har under jämna mellanrum varit under restaurering och nu när jag var där i sommar var det en massa byggmaterial inuti fästningen. Fick intrycket att de håller på att bygga ett cafe eller nåt för besökare. Fästningen är öppet för besök varje dag fram till klockan 19:30 och det är gratis. Man har en underbar utsikt över Eufratfloden. 
 
En annan sevärdhet att besöka här är Ulu Camii som byggdes på 1100-talet av det då regerande Artuklu Beyligi (Artukogullari). Minareten är välbehållen trots att den lutar kraftigt. Det finns även en vacker grav här vid namn Mansur Baba Türbesi som man tror har en histora ända tillbaka till det då regerande Artuklu Beyligi. 
 
Det finns även en äldre syriansk kyrka "Süriyani Kadim Meryem Ana Kilisesi" (Virgin Mary Church) som byggdes på 179- talet. Insidan ska sägas vara mycket välbehållen men har inte öppnats för besökare än. Denna kyrka ligger precis vid Harput fästningens östra sida. 
 
En ytterligare sevärdhet här är Sara Hatun Camii mosken som lät byggas av en sultan på 1600-talet till minne av sin mor Sara Hatun. Den är också mycket väl bevarad och mycket välbesökt. Det finns många historiska moskeer runt om i Harput. 
 
Det finns en del restauranger att besöka om man kommer hit. Jag vill varmt rekommendera Ensar Mangal Vadisi restaurangen som erbjuder världens godaste lamm direkt från grillen med tillbehör som sallad, auberginröra, ezme och gott bröd. Priserna är något högre (betalade 100:- totalt) men det är det värt för en sådan rätt. Tyvärr tar de inte emot utländska betalkort så se till att ha med er kontanter om ni väljer att äta här.
 
Kale Park Cafe är ett annat ställe som ligger precis nere vid Harput fästningen. Hit kom jag många gånger för att koppla av under de varmaste timmarna på dagen. Jag hade en god bok med mig, beställde lunch och en tekanna varje gång. Otroligt billigt och mycket trevlig personal som jag hade långa och trevliga konversationer med. Inte varje dag de får besök från Sverige. Det finns även andra trevliga restauranger som erbjuder god mat och en fantastisk utsikt över Elazig stad och Eufrat floden. 
 
Jag låter bilderna tala för sig själva och hoppas att fler av er Turkiet-älskare kommer hit någon gång.  Bilderna är lite huller om buller från Harput och är tagna mellan den 11 - 20 juli i somras. 
 
Lokala kommunhuset i Harput 
 
Sara Hatun Camii
 
Harput Kalesi (Süt Kalesi)
 
Här är några byggnader jag stötte på under min upptäcksfärd. De verkar vara byggda för bröllopsfester eller andra evenemang. 
 
 
Utsikt från Harput Kalesi
 
 
Harput Kalesi är så vacker och ståtlig
 
 
 
Senin icin ölürüm sanli bayragim
 
 
 
Park Kale Cafe 
 
 
 
 
 
 
 Mer utsikt från Harout Kalesi
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Minns inte namnet på denna restaurang men fin utsikt över Elazig stad har de i alla fall. Underbar solnedgång över bergen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sara Hatun mosken lyser upp kvällsmörkret
 
 Vägen upp till Harput
 
 
 
Det finns en del evenemang för både barn och vuxna under sommarmånaderna. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ulu Camii 
 
 
Vid det här trädet posade jag år 2001. 
 
 
Mansur Baba Türbesi (graven)
 
 
 
 
 
Ensar Mangal Vadisi
 
 
 
 
 
Kale Park Cafe 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Syriansk kyrka
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Osmansk Macun sekeri - godis med anor långt tillbaka i tiden. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kale Park Cafes sac kavurma var fantastiskt god. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Solnedgång över Elazig. Otroligt vackert.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Darbeden bir gün sonra <3 Dagen efter kuppförsöket. Gratis att åka kommunens bussar i hela Turkiet. 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Så många vackra bilder. Kul att se och läsa😊

2 Marias Memoarer:

Intressanta ruiner och byggnader där! :)

Kommentera här: