Old Town i Mudanya (Bursa) - Nordvästa Turkiet

 Jag var framme i Mudanya på morgonen den 21 juli efter en lång och lite besvärlig bussresa. Mudanya är en förort till provinsen Bursa och ligger vackert vid Marmarasjön (se karta nedan). Jag hittade hotellet vi skulle bo på, Apameia Butik Otel, ganska snabbt och checkade in på vårt hotellrum. Kamile skulle komma senare under kvällen. Jag högg in direkt på den härliga frukostbuffen på hotellet. Efter det skulle jag egentligen behövt sova en stund efter en 17 timmars bussresa men upptäcksresenären inom mig kunde inte bärga sig. Jag hade läst en del om Mudanyas "Old Town" och ville bara ta en kort promenad genom området. Det var mindre än vad jag förväntat mig men mycket vackert, fridfullt och inbjudande. 
Det går lätt att ta sig från Kabatas Istanbul direkt till Mudanya med snabbåt (feribot). Tar ingefär 1,5 timmar. Det passar utmärkt ifall man vill göra en dagsutflykt. 
 
                                                
Detta är bilderna jag samlat på mig från Mudanyas "Old Town" under veckan vi var där. 
Hotellet vi bodde på. Är mycket större än vad bilden visar. Rena, bekväma rum och mycket trevlig personal.
 
 
Mudanya Mütareke Museet. Den har en mycket speciell plats då det var här det turkiska frihetskriget kom till sitt slut (11 oktober 1922) genom att man skrev under ett avtal. Mer om det i ett annat inlägg. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rekommenderar kafeterian Coffee Shot, ligger precis vid ingången till Old Town. Deras kaffesorter och frukost är bäst i Mudanya. 
 
 
Lunch på en trevlig restaurang vid vattnet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hemlagad manti på en trevlig liten restaurang. 
 
 
 
Frkost på Coffee Shot. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 FREEDOMtravel:

Vilka fina och annorlunda hus! Charmigt!

Svar: Tack snälla du <3 :) Trevlig blogg du har. Är inne där ofta men är dålig på att kommentera.
Sofie

Kommentera här: