Linbana/teleferik upp till Uludag (BURSA)

Ett besök i Uludag fanns också med i planeringen när vi ändå var i provinsen Bursa. Som många av er kanske redan vet är Uludag en av Turkiets mest välbesökta skidorter under vintertid men drar även till sig många besökare under de andra årstiderna. Man tar sig upp till Uludag genom linbana från Bursa stad. Det kostar 35 tl per person t/r (c:a 105kr) och turen tar ungefär en halvtimme till sista delmålet. Linbanan består av totalt tre stopp där man kan gå av. Det är en mycket modern och säker linbana med den senaste tekniken. Första stoppet är vid en skogsdunge som fortfarande är under utveckling för besökare. Här finns inga restauranger eller markets så vill man stiga av här så gäller det att ha egen picnic med sig. Jag och Kamile steg av vid det andra stoppet och där var det rörelse. Där finns det både restauranger, supermarkets och massor av grillplatser inne i skogen som folk kan använda sig av. Dock är priserna här hutlösa vilket man ska ha i åtanke när man kommer hit. Vi köpte lite dricka och solrosfrön och tog lite paus inne i enskogsgänta innan vi fortsatte och promenera och se oss omkring. Det var ett trevligt ställe men enligt dem som arbetar här är det betydligt roligare på vinterna när det finns snö.
Det sista stoppet var uppe på toppen där alla hotellen ligger. De ligger väldigt utspridda runt om i området. Vi steg av där de stora lyxhotellen ligger. Det var inte mycket rörelse här uppe. Det fanns ett par minibussar som erbjöd små utflykter till platser runt om på berget men de var så dyra så vi avstod. För en 45 minuters tur skulle de ha 100TL per person men de kunde gå ner till 70TL.  Vi satte oss på ett par bänkar en stund och njöt av utsikten. Jag råkade glömma min mobiltelefon häruppe och jag upptäckte det när vi var på väg ner till Bursa stad. Jag var tvungen att köpa en ny biljett och ta mig upp till toppen igen. Tur som var låg mobilen kvar på bänken och jag kunde pusta ut. Stackars Kamile fick då sitta och vänta på mig i över en timme där nere vid ingången till linbanan. Tur att det fanns Starbuck med Wifi så hon kunde fördriva tiden medan klantiga åkte en tur extra :P 
 
Det var många turister från Gulfländerna som var här på semester. De dominerar även i Trabzon/Rize under sommarmånaderna. Jag tycker det är både positivt och negativt. Det positiva är att lokalbefolkningen tjänar bra med pengar då rika araber spenderar grymt mycket pengar och inte bryr sig om vad saker och ting kostar. Det negativa är att priserna stiger markant och inte blir så gynsamma för till exempel europeiska turister som gärna väljer billiga semestrar. Turkarna  som bor i landet och även gurbetci turkarr brukar få rejäla rabatter vilket jag tycker är rättvist. Jag har själv aldrig haft några problem med att någon försäljare försökt pracka på mig en vara till överpris. Turkar som jag stött på har inte sett mig som turist då jag talar felfri turkiska med Trabzon-dialekt HAHAHAHAHA. Säger alltid att jag kommer från Trabzon när jag shoppar för att få ett bra pris. Men annars om någon frågar var jag kommer ifrån brukar jag naturligtvis alltid säga att jag är svensk. Vi skandinaver är väldigt respekterade och omtyckta i Turkiet ska ni veta. 
 
 
Linbaneturen kan börja. Man får en underbar utsikt över Bursa stad.
 
 
 
På väg upp mot första delmålet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Framme vid andra delmålet där vi gick av. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag har en förkärlek till fåglar, speciellt papegojor, så denna vackra aran fick min uppmärksamhet, 
 
 
 
 
På väg upp mot det tredje och sista delmålet. 
 
 
 
 
 
Framme vid det sista delmålet. 
 
 
Vackra vyer.
 
 
 
 
 
 
 
Åker tillbaka. 
 
 
Linbanan är väldigt modern. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: