Istanbul - dag 3 - Balat

Balat området är min absoluta favorit i Istanbul. Jag älskar husen och omgivningen där. Det är lugnt och man slipper all trafik. Igår förmiddag bestämde jag och en tjejkompis oss för att åka dit. Vi tog en buss från Taksim och gick av i Edirnekapı där vi började att "beta av" alla underbara gator och gränder. Känslan av att vandra omkring här är obeskrivlig. Ni som känner till Istanbul förstår nog vad jag menar. Skränande måsar, säljare som går omkring och säljer grönsaker och frukt (seyyar satıcı), brödlukt från bagerier, kvinnor som hissar ner korgar från balkongen och ber bakkal-gubben fylla dem med varor osv.

Efter ett tag stannade vi till på Derviş Baba Café och svalkande hemlagad lemonad och en sorts şerbet som heter "kızılcık şerbeti" (transnärsdryck) Det var första gången jag drack något sådant. Den var  sur i smaken med en liten söt eftersmak. Rekommenderas varmt. Så besök gärna Derviş Baba Café om ni har vägarna förbi. Den drivs av två mycket trevliga systrar. 

Jag låter dessa underbara bilder tala för sig själva. Istanbul betyder inte enbart trafikbuller, kalabalik och folkträngsel utan det finns massor av lugna oaser som väntar på att bli utforskade.


























































Hemlagad lemonad

Kızılcık şerbeti (tranbärsdryck).




























































Kommentarer:

1 Anonym:

Väldigt fina foto. Skulle vilja åka till Istanbul har varit där en gång men för kort tid och det var sååå längesen. Jätte kul att få följa med dig i din blogg. Tack för det :)

Svar: Tack för att du gillar min blogg ❤️
Sofie

Kommentera här: