Istanbul - dag 1 - Galata och Istiklal

Vilken dag! Livet leker och jag försöker njuta av varje sekund nu när jag är här.
Just nu är det Ramadan. Jag fastade de tre första dagarna men har valt att avstå från fastandet i Turkiet då jag helt enkelt inte orkar i år på grund av den senaste tidens stress i allt uppsatsskrivande.

Sed Hotel som jag checkat in på ligger i en mysig bakgata i Kabataş. 

 Bor granne med ett fint historiskt trähus.





På väg mot Galatatornet




Tog en fika på Tramway café 




Inträde till Galatatornet kostar 10 TL (30sek) men det är det värt. Underbar utsikt.







Tog en sväng till Istiklal stråket och åkte Taksim-spårvagnen. 













Istiklal stråket har många mysiga bakgator med massor av caféer och restauranger att välja mellan. Jag åt lunch på en trevlig restaurang som erbjöd mat som kuru fasulye, pilav, dolma, sulu yemek osv. 
Jag valde kurufasulye, pilav, sallad, bröd och en flaska vatten. Allt detta gick på ynka 10tl (c:a 28sek). Funderar på att gå hit fler gånger. 











Efter den goda lunchen blev det lite shopping. Köpte Turkiets landslagströja till Atila och ett par sandaler till mig själv. Stannade sedan till i Gezi park och satte mig på ett mysigt café, köpte något att dricka och läste en bok.

Eftermiddagen avslutade jag med att vandra omkring i Tarlabaşı, där det finns många historiska hus som jag är väldigt fäst vid. Jag blev rätt trött i benen efter ett tag men fick till ett par riktigt fina kort. 






























Kommentarer:

1 Anonym:

Underbara foton!!
När du traskar runt går du själv? Visst har du bott i Istanbul? Trevlig resa😊

Svar: Nej, jag går inte själv :) Ja, jag har bott i Istanbul mellan 2006-2007
Sofie

2 Anonym:

Härliga bilder! Saknar Istanbul. När vi var i Istanbul för 2 år sedan ville de ha 22 lira för turister för att gå in i galatatornet

Svar: Hej ❤️ det är tråkigt att utländska turister ska behöva betala mer. Idag kostar det 25tl. Turkiska medborgare betalar bara 10tl.
Sofie

3 FREEDOMtravel:

Fina och charmiga kvarter! Har aldrig varit i Turkiet.

Kommentera här: