Amasya och Kastamonu

Jag hoppas jag har några läsare som varit i Amasya och Kastamonu. Jag och min väninna Melek har bestämt att vi ska ha som kotym varje år att besöka minst två nya provinser i Turkiet varje år. En tjejsemester är aldrig fel. I sommar blir det Amasya och Kastamonu. Vi planerar stanna i Amasya i två dagar och i Kastamonu i fem dagar. Amasya är rätt litet så vårt mål där är bara att mingla runt i staden och njuta av dess osmanska histora och mysiga arkitektur (detta var en mycket viktig plats under det Osmanska Rikets tid, återkommer efter sommaren med en berättelse) men Kastamonu är STORT. Tillhör bland de största provinserna i Turkiet. Vi vill besöka Kastamonus stadskärna som ligger mitt i provinsen men sedan har vi funderingar på att åka upp till kusten och besöka förorterna Cide och Inebolu. Ni som har varit i denna provins, vad kan ni rekommendera? Vi vill uppleva kultur, historia, vackra platser och gärna någon lugn by vid kusten. All information uppskattas. Skicka gärna mail eller skriv i kommentarsfältet.Jag har googlat en del. Finns rätt mycket men det vore kul med lite feedback från någon som varit i detta område. 
 
Kastamonu och Amasya är markerade i rött
 
Lite bilder från Amasya, även kallat turkiska Venedig (bilderna är tagna från amasya.gov.tr och amasyakulturturizm.gov.tr)
 
 
 
 
 
 
Lite bilder från Kastamonu (bilderna hittade på google)
 
 
 
 
Inebolu
 
 
Cide
 

Kommentera här: