Till alla er som älskar Alanya, Side och Marmaris <3

Skulle gärna vilja reda ut en sak här i bloggen för att undanröja vissa missförstånd speciellt till mina läsare som älskar Alanya/Side/Marmaris och även till er andra Alanya/Side-bor (som jag även är vän med sedan flera år på Facebook). Det verkar ha snackats en del men att vissa har tagit åt sig att  jag och en del andra använder uttrycket "det riktiga" eller "det äkta" Turkiet och att "Alanya/turistorter inte skulle vara det riktiga Turkiet" osv.
Ganska komiskt att man kunnat göra en höna av en fjäder gällande detta men jag antar att vissa har för mycket tid över för onödigt skvaller och måste skriva om det i sin blogg. Vissa personer mår så dåligt att de känner ett behov av att snacka skit och skvallta eftersom de har alltför mycket fritid och inget liv. Men avundsjuka och bullshit slår alltid tillbaka haha :)
Då det aldrig har varit min mening att trampa någon på tårna och väcka dessa negativa reaktioner så kände jag att det var på tiden att ändra lite design och text på bloggen och ge er en förklaring så att ni alla ska känna sig välkomna att läsa och inspireras även ni Alanya/Marmaris/Side-lovers. Inte ska ni behöva känna er utstötta :)
Sedan tycker jag att det vore jättekul om ni direkt skriver till mig här i bloggen eller via email om det är någonting som ni reagerade på istället för att kommentera på andra bloggar om att jag skrivit att "jag bor i det äkta Turkiet och inte i någon turistort osv" vilket sedan i sin tur kan ledare till ytterligare nedåtande och syrliga kommentrarer. Jag tycker det är viktigt att ta upp direkt för att undvika onödigt SKVALLER och andra tråkigheter. Det ska vara rakt på sak! Men det finns dem som inte har det modet. Tyvärr. 
 
Något som jag tar mycket illa vid mig är när turister kommer hem från sin chartersemester och spyr galla över Turkiet. Genom året har jag läst så många inlägg där folk jämt och ständigt klagar över  turkarna i turistorterna, turkar är hittan och dattan. En mamma uttryckte sig så här "Ska detta aplandet gå med i EU? Varken jag eller min dotter fick vara ifred en ända dag från dessa turkjävlar när vi var i Alanya. De var efter oss som vargar hela tiden. Nej, i fortsättningen åker vi till Grekland i stället där civilisationen nått längre". Vet inte hur många sådana här kommentarer jag läst genom åren på olika forum och andra rasistiska sidor. Till och med en närastående skrev på sin Facebooksida att han aldrig mer kommer att återvända till Turkiet efter en semester i Alanya då männen där inte lät hans fru vara ifred. På en bild skrev han "Min underbara fru och jag i Turkiet, ett land som inte är så underbart. Aldrig mer". Många är duktiga att dra hela landet över en kam efter att man varit på en chartersemester. Lika fel är det naturligtvis att dra Alanya över en kam då det finns underbara människor även där och staden bjuder på histora även fast turismen tagit över <3
 
Jag har själv bott i Alanya och har både bra och dåliga erfarenheter. Något som jag tyckte var oerhört frustrerande där var att aldrig bli lämnad ifred. Det var oerhört jobbigt med kommenterer som "amini yalayim (jag ska slicka din fitta", "ska vi knulla", "svenska flicka kom och ge mig en puss osv osv. Eftersom jag är och var väldigt hetlevrad hände det ofta att jag hamnade i konflikter med folk mitt på gatan. När jag var 19 blev jag jagad av en kille med kniv mitt i natten för att jag snäsade av honom när han blev för närgången. Minns att jag då var på väg hem efter en kväll på ett turkiskt taverna ställe nere vid hamnen. Visst sånt här kan hända varsom helst men detta är inget som jag personligen upplevt på andra håll utanför det turistiska Turkiet.
När jag flyttade till Trabzon var det totalt annorlunda och jag har aldrig varit med om att någon skrikit saker efter mig där eller på mina andra strapatser i landet, kanske beror det på att ställena har varit mer konservativa?
Genom min blogg vill jag helt enkelt ge en annan bild av Turkiet än det som folk är vana vid, att landet inte är ett apland med turkjävlar som vill lura av folk pengar och knöka runt som galna tuppar. Detta land har så fantastiskt mycket att erbjuda även turistorterna förstås och inte bara barer och solstolar som jag uttryckt det  tidigare. Älskar Torosbergen kring Medelhavet och när det gäller Alanya har jag mina finaste minnen från Gazipasa och Demirtas. 
 
Jag kan också reagera på när folk skrivet negativt om Turkiet i sina bloggar då jag tycker att vissa saker borde man se med glimten i ögat om man bor i landet. Burasi Türkiye som turkarna själv säger.Visst kan man reta sig gallfeber på vissa saker men genom alla mina år har jag lärt mig att även se det positiva i det negativa. För Turkiet är ju som det är på vissa punkter :) Alla har vi rätt till våra åsikter <3 När jag får tid ska jag berätta om ett par roliga händelser i Turkiets krångliga byråkati som jag varit med om ett par gånger. Ska även berätta lite mer om mina äventyr i Alanya för mååååååååånga år sedan.
 
Genom att använda uttrycket "det riktiga Turkiet" har det blivit lite galet och lett till diverse missförstånd speciellt med en bloggare som inte vågat ta upp detta med mig utan istället gått och snackat bakom min rygg. Jag vet att jag kan ha en väldigt magstark jargong i det jag skrivit om turistorterna (och även om fotboll hahaha) men tro mig jag har verkligen inte haft en avsikt att sätta någon på plats eller att skapa negativa debatter. 
Ni ska ALLA känna er välkomna till min blogg och lämna kommentar när ni vill. Jag bits inte :)
 
Massa kramar till er alla. Må väl
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: