På väg till Edirne

Dags att fortsätta uppdateringen av förra sommarens strapatser. Såg att jag redan bloggat om min och Atilas semestervecka i Istanbul så gå gärna in på länken "Istanbul i bilder" om ni missat det.
 
Efter vår vecka där var det dags att resa vidare till Edirne som ligger tre timmars bilfärd från Istanbul. Vi hade blivit bjudna dit av Atilas nära vän som bor där med sin familj. De hade ordnat ett gästhus till oss som vi få bo i hur länge vi ville men vi kunde bara stanna fyra dagar. Vi hade jättefin utsikt över Selimiye cami mosken som jag ska berätta mer om i ett senare inlägg
 
Esenler otogar i Istanbul
 
"Bara" 19,6 mil kvar
 
Edirne är en de provinser i Turkiet som producerar mest solrosor. De flesta stora turkiska  kuruyemis märken som Tadim och Dorleo brukar använda solrosfrön härifrån. Min gamla firma som jag jobbade på i Trabzon Citcit Kuruyemis brukar också köpa sina solrosfrön från Edirne. Solrosfält är så vackra och mäktiga. Solrosor brukar kallas "Günebakan" (sv: en som tittar på dagen) på turkiska....vilket i detta sammanhang menas med att solrosorna brukar följa solens rörelse. När det blir mörkt böjs deras "huvuden" neråt.....
 
Vårt fina gästhus
 
Vi bodde också granne med ett historiskt hus
 
 
Utsikt över Selimiye Cami
 
Edirne är markerat i blått
 
 
 

Kommentera här: