Uzungöl - Trabzon

Den 10 augusti flydde jag värmen i Trabzon stad och begav mig till vackra Uzungöl. Det finns vissa som klagar över att "det byggs för mycket här" men det håller jag inte med om. Det är bara tillåtet att bygga alpstugor av virke här och det har sedan länge varit förbjudet att bygga hus av betong. Jag tycker det har blivit mycket fräschare här om man jämför med innan. Nu kan man vandra runt hela sjön utan att bli lerig om fötterna då man byggt en fin strandpromenad med ett flertal sittplatser. Utbudet av restauranger och nöjen har ökat och det finns något för alla smaker. Man kan boka hotell här via booking.com men det är viktigt att man är ute i god tid om man vill åka hit på sommaren då det ofta är risk för att alla hotell blir fullbokade innan högsäsong. 

Det finns många resebolag i Trabzon som anordnar dagsturer till Uzungöl. Det kostar 40tl (c:a 130kr) tur/retur och då ingår bara resan. Minibussen avgår klockan 9:30 från Trabzon och åker tillbaka från Uzungöl runt 16-17 tiden. Resten tar 1,5 timme.

Om man inte vill åka med något resebolag kan man ta en vanlig buss hit från Çömlekçi området där de flesta bussar avgår som ska till Trabzons förorter. Bolaget ni då ska köpa biljetter hos heter "Çaykara Tur" och de har bussar som avåt varje timme. En biljett till Uzungöl kostar 14tl ( c:a 42kr) . Det är viktigt att man bokar sin biljett tillbaka till Trabzon direkt när man kommer till Uzungöl för att vara på den säkra sidan att få en plats. Många turister besöker Uzungöl på sommaren så bussarna brukar vara fullbokade runt kvällstid.
På vintrarna brukar det vara lugnare.

Njöt av varje sekund här. Åt fisklunch på en restaurang med utsikt över moskén. Vandrade runt sjön och sedan gick jag upp till en plats där jag hade en underbar utsikt över Uzungöl och den vackra moskén. Läste en bok och njöt av lugnet. Luften var frisk och skön. Jag gick ner när det började regna. Det är så svårt att sätta ord på alla upplevelser men jag tror nog att de flesta bilder jag lägger upp beskriver mina varma känslor för detta land, dess kultur och folk.
































































Kommentarer:

1 Skogsraah ☾:

Otroligt fint!

Svar: Tack så mycket <3
Sofie

2 Sara Ekman:

Så mycket fina bilder! :)

Svar: Tack så mycket <3
Sofie

3 Lale:

- Vilka mysiga bilder !

Svar: Tack så mycket <3 :)
Sofie

4 Laura:

Hâller med föregående talare, vilka vackra bilder! Som en liten parentes: Jag undrar hur många soliga dagar Uzungöl har per år i genomsnitt? Tror inte jag har sett många bilder där Uzungöl badar i solsken... :)

5 Fantasiresor:

Vackert! Blir sugen på att åka dit :-)

Svar: Det rekommenderar jag verkligen :) romantiskt och vackert på alla vis
Sofie

6 Maria:

oj så häftigt att få se en helt annan bild av Turkiet än man är van vid och föreställer sig! :) Skulle det inte vara för moskén skulle man ju nästan kunna tro att du bara hittar på :D Kommer definitivt hålla koll på denna blogg i fortsättningen!

Kommentera här: