Matglädje i Trabzon sommaren 2013

 
Kan man vistas i Turkiet utan att uppleva riktig matglädje? Tror inte det va :) 
Man samlas hela gänget för picnics, luncher, grillkvällar och Ramadan-middagar. Mycket hann jag med förra sommaren och det lär även bli en hel del matglädje denna sommar. Låter bilderna tala för sig själva.
 
Murat Balik vid Meydan parken serverar hamsi året runt
 
Frukost med fina Melek på Havvas mysiga restaurang där det bara serveras ekologiskt
och hemmagjort smör och ostar osv
 
 
 
Vi ute på galej efter brytningen av fastan under Ramadan
 
Fina gänget samlat för cay, cekirdek och trevligt snack på en trevlig tepark nere vid strandpromenaden
 
 
Så här brukar en "iftar sofrasi" se ut under Ramadan. Innan brytningen av fastan samlas alla nära och kära kring bordet. Sarma (vinbladsdolmar), kyckling, börek, mercmek soppa, misir ekmegi, vattenmelon osv. 
 
Man blir glad av alla färgglada frukt- och grönsaksstånd som man hittar lite här och var i stan.
En vanlig syn i hela Turkiet....
 
 
 
Tänker genast på "kabak tatlisi", dvs söt pumpadessert när jag ser denna fina pumpa
 
Under ramadan hann jag också bryta fastan med mina f.d arbetskarmater från
nötfirman på en trevlig fiskrestaurang uppe i bergen. 
 
 
Blev en hel del luncher med mina tjejer på våra favorithak i juni månad innan Ramadan
började. Här hugger vi in på varsin portion hamsi
 
Ett besök på Cemil usta blev det också :) Trabzons bästa köfte-salong
 
 

Kommentera här: