En dag kvar...

Så där ja, då var alla förberedelserna inför resan klara. Alla presenter inköpta och väskan packad. Var inne i stan i morse och växlade in lite pengar. 
Jag har alltid växlat ytterst lite i Sverige då man får bättre kurs i Turkiet. Forex har alldeles för dålig kurs just nu. Man får bara 289 tl för 1000kr, växlar du på ett kontor nere i Turkiet får du just nu 315tl för 1000kr. Att växla hela resekassan i Sverige är ett rån och man förlorar mycket. Vet inte hur det är med växelkontor på turistorterna om de tar någon växelavgift men i övriga Turkiet är det turkiska centralbankelns kurser som gäller. Växlar alltid på AVCI DÖVIZ i Trabzon som ligger på Kunduracilar gatan. Bra och säkert. Brukar också ta ut pengar med kortet om det behövs. Men ett gott råd till alla Turkiet-resenärer är att växla en liten del i Sverige, någon tusenlapp, och resten nere i Turkiet.
 
Så vad är planerna de kommande dagarna?
Jag landar i Trabzon på torsdag klockan 10:00. Lämnar sedan resväskan i vår lägenhet. Sedan ska jag och min väninna ska avnjuta en god turkfrukost hos Havvas frukostkök i Fatih-området innan hon börjar arbeta för dagen. 
 
Sedan ska jag spendera dagen med shopping, måste bl.a besöka TS Club för att inhandla nya matchtröjor och lite annat smått och gott....om ett par år blir det även att investera i mycket mindre storlekar ;)
 
Något jag tycker är avkopplande är att köpa en massa dagstidningar och sitta och plöja igenom dem tillsammans med en kopp oralet på ett mysigt cafe. Något jag ska göra nu på torsdag efter shoppingen.
 
 
Till helgen ska vi tjejer åka upp till yayla för att grilla och ha kul. Längtar!
 
Hidirnebi yaylasi - maj 2010
 
 
Den 19:e juni blir det en roadtrip till Sinop där vi stannar fyra dagar. Sedan bär det vidare mot Izmir där vi stannar ett par dagar.  Sedan åker jag vidare till Istanbul där jag kommer att möta Atila som bilat ner. Vi stannar i Istanbul ett par veckor innan vi åker till Konya. Vi har en massa planer vi vill få igenom. Nya städer ska upptäckas och jag kommer att ha massor av bilder och berättelser att bjuda på när jag kommer tillbaka. Jag kommer även att uppdatera lite under resan förstås.......
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Ha en trevlig resa min vän!
Kram

2 Birsen:

ay glömde skrva namn

Svar: Tack fina du <3
Sofie

3 Cecilia.:

Jag hoppas du får en riktig fin resa!
Det blir kul att höra om hur du har det i Turkiet her på bloggen :-)

Kommentera här: