Tuz Gölü - Sereflikocahisar/Ankara

Igårkväll blev det en liten utflykt till Tuz Gölü (Saltsjön). Vi åkte till delen av sjön som ligger i Seferlikocahisar som tillhör Ankara. Tuzgölü sträcker sig utöver provinserna Ankara, Konya och Aksaray. Visste ni att Turkiet utvinner 40% av sitt saltbehov härifrån? Under sommarmånaderna är sjön nästan uttorkad och man kan vandra fritt utan problem. Saltet här är känt för att motverka hudproblem då det innehåller minst 26 olika mineraler. Intill sjön finns det en butik som säljer hälsoprodukter som tillverkats av saltet härifrån. Det var riktigt skönt att vandra omkring på sjön. Vacker utsikt. 
 
Vi åkte sedan till en välkänd restaurang som hette Havuzbasi Restorant men som av Kulu-bor brukar kallas Kulu makasi. Någon av mina Kulu läsare som varit där? :) Själv beställde jag sac kavurma som var supergod. 
Kvällen avslutades med fika på våra vänners balkong i Kulu fram till sahur :)
 
Tusen tack för alla fina kommentarer och mail ni skickar. Roligt att ni gillar bilderna från våra äventyr. När jag kommer tillbaka till Svea väntar långa berättelser och fler bildbomber från sommarens alla äventyr. Den 6 augusti åker jag tillbaka. Den 31 juli bär det iväg till Trabzon för att spendera den sista veckan där.
 
Lite bilder från igårkväll
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Katter brukar nästan alltid fastna på min kameralins :)
Ankara-Konya motorvägen (karayolu)
 
 
 
 

Kommentera här: