Biobesök i Trabzon / jan 2014

Under mitt besök i Trabzon hann vi med ett par biobesök. Har under mina senaste besök alltid försökt hinna med nya filmer som har premiär. Denna gàng sàg vi Halam Geldi, som utspelar sig pà Norra Cypern och handlar om tvà invandrade familjer fràn Diyarbakır i östra Turkiet vars döttrar kämpar för att inte bli bortgifta mot sin vilja direkt efter de blivit könsmogna. De vill gà i skolan som alla andra barn. Filmen handlar ocksà om ett gifta par som är släkt med varandra och pga av släktgiftet förlorar sitt barn i en obotlig sjukdom. Meningen med denna film är att den ska fungera som en tankeställare bàde mot vidriga töre-traditioner och hur skadligt släktgifte är. Jag grät i slutet pà filmen. Värd att se. Den fàr 4 hamsifiskar utav totalt 5. 
 
 
Patron mutlu son istiyor är en fullfjädrad romantisk komedi med Tolga Çevik i huvudrollen. Filmen utspelar sig i vackra Kappadokien. Huvudrollsinnehavaren har i uppgift att skriva en romantisk historia inom en viss tidsperiod annars förlorar han jobbet. Jag vet inte om den kommer att visas i Sverige men om den gör det gà och se den! Den fàr 5 hamsifiskar av totalt 5.
 
 
Eftersom jag är en sucker för filmer som handlar om det övernaturliga sà var det en självklarhet att gà och se Paranormal Activity the marked ones men oj vilken stor besvikelse. Bland de sämsta filmerna jag sett. Ingen som helst verklighetskänsla och handligen var rörig och osammanhängande. Vet inte om den haft premiär i Sverige men det är ingen film som jag rekommenderar att se pà bio. Hyr den istället. Den fàr 1 hamsifisk av totalt 5. 
 
 
 
Det var ocksà tänkt att vi skulle gà och se Düğün Dernek men vi hann inte. Det fina vädret tillät inte fler biobesök för den här gàngen ;)

Kommentarer:

1 Cecilia.:

Paranormal Activity The marked ones har varit på bio, men den har inte alls fått en god resention. Typ två stjärnor och en stjärnor.
Så den har jag inte viljat se.
Jag gillar också paranormala filmer och psykologiska thriller.

Kommentera här: