Konak - Izmir

Det blev också en del besök i fina Konak mitt emot Karsiyaka. Det är så mysigt att strosa omkring i basarerna där. Trots att det var 40 grader varmt hittade vi våra oaser där vi tog behövliga pauser. Perfekt för billig shopping :) Finns allt man kan önska sig.
 
Jag måste berätta om en otäck händelse vi var med om här i Izmir. En dag när vi åkte över till Konak hade vi fått rekommendationer att åka upp till Kadifekale för att se den fina fästningen som är berömt för området. Vi tog en buss dit och var väldigt förväntansfulla när vi gick in i fästningen. Vi trodde att det skulle finnas cafeer, utsiktsplatser och andra sociala faciliter därinne men möttes snart av en massa knarkare, alkoholister och kringflackande gäng som skrek och skränade. Vi var då mitt inne i fästningen och blev riktigt skrämda men höll oss lugna. På marken låg kanyler, joints, folie och annat knarkskräp. Ett par påverkade typer började jaga oss. Jag knappade in 155 (telefonnummer till turkiska polisen) för att vara förberedd och vi sprang ut från fästningen. De slutade då jaga oss och vi var oerhört lättade. Det är oerhört tragiskt att man kan lämna en sådan här fin historisk fästning till sitt öde. Jag älskar historiska kvarlämningar men när jag kommer till Izmir igen lär jag inte besöka denna plats mer. Dags att rusta upp!
Jag hoppas verkligen att CHP, som styr över Izmir provinsen, tar sig i kragen och börjar skapa projekt för denna fina stad. Detta parti är inte känt för att ha visioner om framtiden. I de städer där de styr låter de historiska kvarlämningar ruttna bort och gator är fyllda av skräp som kommunen inte tar hand om. Samma problem mötte vi i vackra Edirne. CHP är INTE det parti som Atatürk grundade i början på 20-talet. 
Man brukar kalla Izmir för "büyük köÿ", den stora landsbygden, då staden inte gjort några större framsteg som en modern och fräsch stad. Det blev jag också vittne till under mitt besök MEN Izmir provinsens förorter såsom Eski Foca, Cesme, Tire osv är fantastiskt fina. Ska snart lägga upp bilder från Eski Foca som blev en av mina stora favoriter i sommmar. 
 
 
 
 
 Saat kulesi - klocktornet som symboliserar Konak
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Uppe vid Kadifekale
 
 
 
Mot fästningen...
 
Konak by night
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Laura:

Jag håller med dig om att de (flesta) städer där CHP är det ledande partiet ofta är skräpiga och stadsbilden är inte alltid så välskött. Då vi besökte Izmir 2013 fick jag också den uppfattningen om staden, jag blev faktiskt lite besviken för jag hade alltid trott att jag skulle tycka om Izmir. Vi tillbringade dock bara en dag i Izmir så jag vill gärna ge staden en andra chans någon gång. :) Men vid första anblick tyckte jag Izmirs stadsbild var skräpig jämfört med Istanbul. Synd, för det finns så mycket potential i staden. Hoppas den en dag kommer att leva upp till det!


Svar: Istanbul är en dröm om man jämför med Izmir. Rent och snyggt och man bevarar och restaurerar historiska monument. Håller verkligen med dig om att Izmir har potential för det är trots allt en mysig och häftlg stad. Människor är mer avslappnade än i Istanbul. Jag kommer definitivt att ge Izmir fler chanser mest pga av att jag har nära vänner som bor där. Om ni kommer hit nästa gång måste ni besöka Eski Foca. En perfekt semesterort för en barnfamilj. Vackra historiska hus och barnvänliga stränder. Har varit dålig att kommentera hos dig men hoppas att ni haft en kanonsemester i Suomi :) Massa kramar
Sofie

Kommentera här: