Sommarens biobesök i Turkiet

Jag försöker alltid beta av aktuella filmer i Turkiet när jag är där. Vad passar inte bättre att slinka in på bio när det är som varmast mitt på dagen. Jag och ett par kompisar valde att gå och se nedanstående filmer. Jag ger filmerna mitt omdöme i form av anjovisfiskar (hamsi). Högsta betyget är fem hamsi. Ni är ett par stycken som undrat hur mycket det kostar att gå på bio i Turkiet. Det varierar mycket beroende på hur biosalongerna ser ut. De allra modernaste är lite dyrare än andra. Priserna ligger mellan 5 - 12 TL, dvs mellan 15 - 35 SEK. 
Ni som har missat dessa filmer rekommenderar jag att söka på youtube. Många filmer brukar laddas upp där efter att de visats på biograferna. 
 
 
Recep Ivedik 4 
 
Alltid lika rolig och jag skrattade lika mycket som på föregångarna 1, 2 och 3. Jag blev förvånad när jag såg att 4:an fortfarande var aktuell på biosalongerna i Turkiet eftersom den hade premiär i februari. Visades även i Sverige men vi hade inte tillfälle att se den. Blev upprymd ochville verkligen inte missa denna helgalna film på bio. Ni som just nu befinner er i Turkiet och behärskar det turkiska språket. Gå och se den!  Den får fem hamsi utan fem möjliga utav mig.
 
 
 
 
Azem - Cin Karasi
Eftersom jag är svag för det övernaturliga var det en självklarhet att gå och se denna turkiska rysare när den visades på biograferna i juni. Den handlade om ett ungt par som ärvt ett gammalt hus i staden Düzce. Vad de inte visste var att huset hade en förbanneslse över sig och de blir snart insyltade och skrämda av oförklarliga händelser. Jag tyckte den var helt okej men hade önskat lite mer kusliga scener. Den får tre hamsi utav fem av mig. 
 
 
 
 
Muska
En av de mindre bra övernaturliga turkiska rysarna. Har fått dålig kritik men jag valde att gå och se den i alla fall. Handlar om en ung tjejtjusare som blir dumpad av sin flickvän efter att ha varit otrogen. Han blir tvungen att hitta nytt boende och hyr ett rum i ett gammalt hus som ägs av en gammal kvinna som håller på med den ena och det andra. Det börjar hända konstiga saker kring honom. Konstigt avslut på filmen och det kan var svårt att hänga med om man inte är koncentrerad. Visas fortfarande på biograferna i Turkiet. Nä, den får bara två hamsi utav fem fav mig.
 
 
 
Jinn
En av de sämsta filmerna jag sätt på bio. Ett amerikanskt bottennapp som inte lyckats fånga det övernaturliga. Höjden av dumhet är när huvudrollsinnehavaren börjar slåss mot djinner. Förstod mig inte på den röda tråden i filmen. Som en blandning av Star Wars och Tom&Jerry. Den visas fortfarande på biogrferna i Turkiet men det är inget jag rekommenderar. Släseri med pengar bara. Den får en rutten hamsi utav fem av mig. 
 
 
 

Kommentera här: